وکیل استرداد جهیزیه در چناران

وکیل استرداد جهیزیه در مشهد

وکیل استرداد جهیزیه در چناران

 

استرداد جهیزیه

جهیزیه لوازم و وسایلی می باشد که زوجه برای شروع زندگی مشترک به منزل زوج می برد. که این امر در جهت رفاه و آسایش زوجین در ابتدای زندگی مشترک می باشد. به موجب قانون مرد مکلف به تهیه وسایل زندگی می باشد و زن تکلیف شرعی و قانونی برای بردن جهیزیه به منزل شوهر ندارد ولی بر طبق عرف تهیه ی جهیزیه بر عهده زوجه می باشد. از گذشته رسم بر این بوده است که هنگام بردن جهیزیه به منزل شوهر لیستی از تمام اقلام جهیزیه با ذکر مشخصات آن نوشته که توسط داماد و دو نفر شاهد امضا می شده است که اصطلاحا ” سیاهه جهیزیه” نام دارد.

مطابق ماده ١١١٨ قانون مدنی زن مستقلاً می‌تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می خواهد انجام دهد.

 

وکیل خانواده در مشهد

 

این سیاهه در حکم یک سند عادی می باشد که در هنگام بروز اختلاف می تواند برای اثبات ادعای زن کمک نماید. لازم به ذکر است که در صورت عدم امضا زوج و شاهدین این سیاهه هیچ اعتباری نخواهد داشت. زیرا امضا به منزله ی تایید محتویات سیاهه می باشد و همچنین امضا آن را تبدیل به یک سند عادی می کند. جهیزیه ای که زن به منزل شوهر می برد متعلق به زن می باشد و مرد تنها حق استفاده از آن را خواهد داشت و به طور امامنت در دست شوهر است. به این ترتیب تنها در صورتی که شوهر نسبت به آن اموال تقصیر و تفریط کند ضامن است ولی در صورت عیب و نقص حاصل از استهلاک اموال ناشی از مرور زمان مرد را اصولا نمی توان مسئول کسر قیمت دانست.

 

سوال:

در هنگام اختلافات زن چگونه می تواند جهیزیه خود را مسترد نماید؟

پاسخ:

اختلافات ناشی از استرداد جهیزیه یکی از دعاوی مهم در دادگاه خانواده است.

در صورتی که زن سیاهه یا فاکتور اقلام جهیزیه را داشه باشد مشکلی وجود و می تواند با یک درخواست استرداد جهیزیه، ادعای خود را در دادگاه ثابت نماید. و با حکم دادگاه جهیزیه خود را از منزل شوهر ببرد. اما در مواردی که سیاهه و فاکتور نباشد تنها از طریق شهادت شهود می توان آن را اثبات نمود که تایید این شهادت به قاضی بستگی دارد. لازم به ذکر است که زمانی که چندین سال از زندگی مشترک گذشته و زوجه درخواست استرداد جهیزیه می دهد فقط نسبت به آنچه باقی مانده است می تواند درخواست دهد. زیرا ممکن است در طول زمان وسایلی خراب یا مستهلک شده باشد. و زوج اقدام به خرید مجدد وسایل نموده باشد. درر این صورت وسایل جدید جز جهیزیه محسوب نخواهد شد. و نمی توان نسبت به آنها داخواست استرداد جهیزیه داد.

پرسش :

آیا زن می تواند بدون بدون حضور شوهر اقدام به بردن جهیزیه نماید؟

پاسخ:

در صورتی که سیاهه یا فاکتور داشته باشد می تواند بدون اذن و حضور شوهر اقدام به بردن جهیزیه نماید.

که در این راستا ممکن است شکایت هایی مبنی بر سرقت از اموال تز سوی مرد مطرح شود که با دلیل عدم وجود سو نیت و جرم زن معمولا این شکایت ها به نتیجه نمی رسد ولی بهتر است از طریق قانون اقدام نماید.

بر طبق ماده ۶۳ قانون اجرای احکام که به قانون استرداد جهیزیه معروف است در صورت عدم اثبات جهیزیه تعلق به زن ريال آنچه معمولا و به صورت عادت مورد استعمال اختصاصی زن قرار دارد متعلق به زن و آنچه مورد استعمال اختصاصی مرد قرار دارد متعلق به مرد خواهد بود.

بقیه اموال مشترک است مگر خالف آن ثابت گردد که در این صورت جهیزیه باید به صاحب آن مسترد گردد.

وکیل طلاق توافقی در مشهد

 

اگر شوهر از دادن جهیزیه امتناع کند از طریق اجرای احکام اقدام می گردد.

تهیه لیست اقلام جهیزیه توسط زوجه بهتر است با ۲ نفر شاهد باشد که می تواند از خویشاوندان زن یا مرد باشند.
این نوشته در حکم سند عادی است که قابلیت استناد در محاکم را دارد.

 

نکته: جهیزیه در قانون مدنی به صراحت قید نشده است ولی در ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده به صورت مختصر به آن پرداخته شده است

نکته: اولین اقدام جهت استرداد جهیزیه ‘تهیه فهرست’ اقلام جهیزیه توسط زوجه می باشد که به آن ‘لیست سیاه’ گفته می شود.

نکته:

از لحاظ حقوقی اموال جهیزیه که توسط زن تهیه شده در حکم امانی است و مرد در حکم امین میباشد و در صورت از بین رفتن جهیزیه شوهر مسئولیتی ندارد، مگر نسبت به آن تعدی و تفریط کرده باشد که در این صورت مسئول و ضامن است.

نکته:  زن در زمان حیات خود هر گونه دخل و تصرفی می‌تواند در جهیزیه انجام دهد و حتی آن را به دیگری هدیه دهد، و چون این جهیزیه از اموال زن است چنانچه زوجه فوت نماید این اموال مطابق طبقات قانونی به ارث میرسد.

نکته:  رسیدگی به دعوای جهیزیه در صلاحیت دادگاه خانواده می باشد، البته اگر ارزش اموال جهیزیه زیر مبلغ ۲۰ میلیون تومان باشد زن میتواند در شورای حل اختلاف آن را مطرح نماید.

نکته:  زن در جهت تسریع در استرداد جهیزیه می توانند تقاضای صدور قرار تامین خواسته فوری نماید.

نکته:  در قانون جهیزیه یکی از حقوق مالی و مادی زن می باشد که هر زمانی بخواهد می‌تواند آن را از شوهرش مطالبه کند.

ضرب المثل:
قانون روی میز است و عدالت زیر میز. (مثل استونی)

ضرب المثل:
عدالت کور است و کسی را نمی بیند.( مثل انگلیسی)

ضرب المثل:
مهربانی بزرگتر از قانون است. (مثل چینی)

وکیل استرداد جهیزیه در چناران 

درصورت نیاز به راهنمایی و مشاوره درخصوص اثبات نسب ودیگر موارد با این شماره تماس بگیرید.

۰۹۱۵۶۰۲۴۰۰۴ 

آدرس وکیل خانواده در مشهدآدرس وکیل در مشهدادرس وکیل در مشهدانتقال علامت تجاریبهترین وکیلبهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهدبهترین وکیل پایه یک مشهدبهترین وکیل حقوقی در مشهدبهترین وکیل در مشهدبهترین وکیل طلاقبهترین وکیل طلاق توافقیبهترین وکیل طلاق توافقی در مشهدبهترین وکیل طلاق توافقی درمشهدبهترین وکیل طلاق توافقی مشهدبهترین وکیل مشهدبهترین وکیل مهریه در مشهدپرداخت نفقه در عقد موقتثبت علامت تجاریحقوق مالی زوجهدرخواست وکیلدرخواست وکیل طلاقدفتر طلاق توافقیدفتر طلاق توافقی در مشهدسوالات طلاق توافقیشرکت طلاق توافقی در مشهدشماره وکیل پایه یک دادگستری در مشهدشماره وکیل خانواده در مشهدشماره وکیل در مشهدطلاق توافقیطلاق توافقی 5 روزهطلاق توافقی در مشهدطلاق توافقی فوری در مشهدطلاق توافقی مشهدعلامت تجاریکمترین زمان طلاق توافقیماده طلاق توافقیمدارک لازم برای طلاق توافقی در مشهدمدارک مورد نیاز در طلاق توافقیمراحل طلاق توافقی در مشهدمراحل و مدت زمان طلاق توافقیمشاوره با وکیل پایه یک دادگستری مشهدمشاوره با وکیل طلاق توافقی در مشهدمشاوره رایگان با وکیل در مشهدموسسه حقوقی در مشهدنفقه حقوقینفقه حقوقی و کیفرینفقه کیفریوکیل استرداد جهیزیه در مشهدوکیل اقا طلاق توافقی در مشهدوکیل انتقال علامت تجاریوکیل انتقال علامت تجاری در مشهدوکیل پایه 1 طلاق توافقی در مشهدوکیل پایه یک دادگستریوکیل پایه یک دادگستری در مشهدوکیل جهیزیه در مشهدوکیل حقوقی در مشهدوکیل خانوادهوکیل خانواده در مشهدوکیل خوبوکیل خوب در مشهدوکیل در مشهدوکیل طلاق به دلیل خیانت زنوکیل طلاق توافقی در 10 روزوکیل طلاق توافقی در مشهدوکیل طلاق توافقی در مشهد 10 روزهوکیل طلاق توافقی مشهدوکیل کیفری مشهدوکیل مهریه در مشهدوکیل مهریه مشهد، وکیل طلاق توافقی در مشهدوکیل نفقه کیفری در مشهدوکیل نفقه، آدرس دفتر وکالت در مشهد