وکیل جرایم اینترنتی در مشهد

وکیل متخصص سایبری در مشهد

وکیل سایبری مشهد


در صورتی که از شما کلاهبرداری اینترنتی شده است یا از شما سو استفاده شده است با وکیل پایه یک دادگستری در مشهد با شماره ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴ تماس بگیرید .

 

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص وکیل جرایم رایانه‌ای

جرم رایانه‌ای به چه جرمی اطلاق می‌گردد؟

جرم رایانه‌ای چه تفاوت با جرایم سنتی دارد؟

قانونگذار برای جلوگیری از ارتکاب جرم رایانه‌ای چه تمهیداتی را نظر گرفته است؟

 

با پیشرفته شدن جوامع بشری و رو آوردن مردم به رایانه برای تسهیل امور، جرایم نیز از قالب سنتی خارج شدند و هم اکنون جرایم رایانه‌ای پا به عرصه گذاشتند و مردم را با پدیده‌هایی کاملا جدید روبرو کرده‌اند و علیرغم پیچیده بودن مسایل رایانه تمامی مردم به نوعی از این وسیله استفاده می‌نمایند برای مثال خودپرداز بانک‌ها هم یک رایانه است و در شهر الکترونیک دیگر شاهد جرایم چندان ساده‌ای نخواهیم بود.

برای اینکه جرایم رایانه ای را بشناسیم با مراجعه به قانون جرایم رایانه‌ای تنها می‌توانیم مختصری از مبانی این جرایم آگاهی پیدا نماییم چرا که در اینگونه جرایم حقوقدانان علاوه بر اینکه می‌بایست مهارت کافی در زمینه رایانه و شناخت آن داشته باشند باید در زمینه حقوق کامپیوتر نیز اطلاعات وسیعی داشته باشند و صرف خواندن قوانین بدون توجه به حقوق رایانه نمی‌توان اساسا استنباط نمود که پدیده مجرمانه پیش روی ما آیا ارتباطی با جرایم رایانه‌ای دارد یا خیر و شناخت جرایم رایانه‌ای و طرح دعاوی در این خصوص و دفاع در برابر شکایت‌های احتمالی در این زمینه حضور یک وکیل حرفه‌ای جرایم رایانه ای را می‌طلبد.

 

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

تاریخچه جرایم رایانه‌ای

ازلحاظ سابقه تاریخی ارتکاب اولین جرایم کلاه‌برداری رایانه‌ای در سال ۱۹۶۰ و توسط حسابدار یک شرکت در آمریکا به نام رویس صورت گرفت وی به علت اختلاف با شرکت با ورود داده‌های اضافی به سیستم‌های شرکت در قیمت کالاها تغییراتی ایجاد نموده و مبالغ به‌دست‌آمده را به‌حساب‌های مخصوصی واریز کرد.

آن موقع تعریفی از کلاهبرداری رایانه‌ای وجود نداشت لیکن با تعریف این جرم امروزه این قضیه را کلاهبرداری رایانه‌ای می‌نامند.

ازنظر سابقه قانون‌گذاری اولین بار در کشور ما با الحاق تبصره ۳ به ماده ۱ قانون مطبوعات در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۳۷۹ اولین واکنش در مقابل این جرم بروز پیدا کرد و سپس با تصویب قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای و بعد تصویب قانون تجارت الکترونیک در سال ۱۷ دی‌ماه ۱۳۸۲ و درنهایت با تصویب قانون جرایم رایانه‌ای در سال ۱۳۸۸ جرم انگاری دقیق‌تری از آن صورت گرفت.

برای درک هرچه بهتر موضوع به  مقایسه جرم سنتی کلاهبرداری و کلاهبرداری رایانه‌ای می‌پردازیم؟

کلاهبرداری سنتی چنین تعریف می‌شود که توسل به اعمال و مانورهای متقلبانه برای تحصیل مال غیر که فقط با فعل مثبت مادی واقع و با ترک فعل محقق نمی‌شود که در این جرم اغفال بزه دیده صورت می‌گیرد.

لیکن از جرم کلاهبرداری رایانه‌ای در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه‌ای چنین تعریف می‌شود (استفاده غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل واردکردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه و تحصیل وجه یا مال یا منعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری)

این جرم نیز با فعل مثبت واقع و ترک فعل نمی‌تواند تشکیل‌دهنده رکن مادی جرم باشد.

در نوع سنتی جرم توسل به وسایل متقلبانه و مانورهای متقلبانه و اغفال مالباخته جهت تسلیم مال صورت می‌گیرد و به لحاظ لزوم فریب خوردن قربانی جرم نشان می‌دهد این جرم تنها علیه یک انسان قابل‌تصور است و با فریب ماشین این جرم محقق نمی‌شود لیکن در کلاهبرداری رایانه‌ای امکان فریب ماشین‌ها و سیستم‌های پردازش خودکار جداگانه و با انسان توأمان متصور است.

در کلاهبرداری سنتی به لحاظ اغفال قربانی لزوم روبرو شدن با بزه‌دیده و حضور فیزیکی در نزد وی وجود دارد لیکن در کلاهبرداری رایانه‌ای سوءاستفاده از داده‌های برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای از راه دور صورت می‌گیرد و اغلب کلاهبردار و قربانی باهم روبرو نمی‌گردند.

قبل از هرگونه اقدام قضایی می‌توانید با ثبت نام در سامانه ثنا از هر اقدام قضایی‌ای له یا علیه خود آگاه شوید و همچنین می‌توانید با انعقاد قرارداد مشاوره سالانه با موسسه حقوقی مهرپارسیان با در اختیار قراردادن اطلاعات سامانه ثنای خود به مشاورین موسسه از آخرین وضعیت پرونده خود و نتایج آن اطلاع حاصل فرمایید.

جرایم رایانه‌ای چگونه جرایمی هستند.

جرایم و  رونده های جرایم رایانه‌ای غالبا تحت عناوین زیر بروز کرده است:

جرایم محیط اینستاگرام، تلگرام، مدلینگ، سایت‌های شرط‌بندی و کلاهبرداری اینترنتی و تحصیل مال از طریق نامشروع و جعل اینترنتی و رمز عبور انتشار تصاویر خصوصی یا مستهجن و همچنین برداشت قمار و هک یا دسترسی غیرمجاز به وب سایت و ایمیل، غیرمجاز از حساب بانکی، بورس وسهام، بیت کویین و فروش تجهیزات دریافت ماهواره یا توهین فحاشی تهدید و نشر اکاذیب در فضای مجازی، اگر شما با این موارد مواجه شدید می‌توانید با وکیل جرایم اینترنتی غرب تهران از طریق موسسه مهر پارسیان ارتباط برقرار نمایید.

آیا انتشار اسکرین‌شات چت خصوصی مجازات دارد؟

بر اساس قانون مجازات‌ اسلامی در ماده ۷۴۵ (ماده ۱۶ قانون جرایم‌ رایانه‌ای) انتشار اسکرین‌شات شامل شلاق و حبس است .

طبق قانون مجازات‌ اسلامی در ماده ۷۴۵ (ماده ۱۶ قانون جرایم‌ رایانه‌ای) انتشار اسکرین ‌شات از چت شخصی افراد جرم محسوب شده و مجازات آن ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال حبس است .

نحوه تعیین صلاحیت در جرایم رایانه‌ای من جمله کلاهبرداری مرتبط رایانه به چه شکل است؟

با عنایت به رای وحدت رویه ۷۲۹ در صلاحيت محلي، اصل صلاحيت دادگاه محل وقوع جرم است و اين اصل در قانون جرايم رايانه‌اي نيز ـ مستفاد از ماده ۲۹ ـ مورد تاکيد قانون‌گذار قرار گرفته، بنابراين در جرم کلاهبرداري مرتبط با رايانه هرگاه تمهيد مقدمات و نتيجه حاصل از آن در حوزه‌هاي قضاییي مختلف صورت گرفته باشد، دادگاهي که بانک افتتاح‌کننده حساب زيان‌ديده از بزه که پول به طور متقلبانه از آن برداشت شده در حوزه آن قرار دارد صالح به رسيدگي است.

بنا به مراتب آراء شعب يازدهم و سي و دوم ديوان عالي کشور که براساس اين نظر صادرشده به اکثريت آرا صحيح و قانوني تشخيص و تاييد مي‌گردد.

اين راي طبق ماده ۲۷۰ قانون آيين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب در امور کيفري در موارد مشابه براي شعب ديوان عالي کشور و دادگاه‌ها لازم‌الاتباع است.