وکیل سرقت در مشهد

وکیل سرقت در مشهد 09153104004

وکیل سرقت در مشهد 09153104004


وکیل سرقت در مشهد

سیل و سرقت

سرقت در حوادث و بلایای طبیعی

 

حوادث و بلایای طبیعی در هر کشوری وجود دارد و به نحوی زندگی مردم در سراسر جهان را تهدید می کند. حوادثی مانند سیل ,زلزله,رانش زمین ….. بر اساس آمار کشور ما از جمله کشورهایی است که در معرض بیشترین بلایای طبیعی است به طوری که از ۴۳ بلای طبیعی در دنیا ۳۳ بلای طبیعی کشور ما را تهدید میکند.

 

وکیل کیفری در مشهد

 

در پی وقوع این حوادث ۲ اثر اتفاق می افتد که اثرات اولیه شامل خراب شدن خانه ها و ساختمان ها ,تلفات جانی و مالی و اختلال در شبکه های آب,برق,و گاز می باشد.اما آنچه حایز اهمییت است اثرات ثانویه یک چنین حوادثی است که در پی آن ارتکاب جرم و نا امنی اتفاق می افتد که به مراتب از اثرات اولیه دردناک تر است . شاید یکی از مهم ترین جرایم در شرایط بحرانی سرقت باشد که آن هم به دلیل معد بودن شرایط برای سرقت است .

 

وکیل سرقت در مشهد

 

در این مطلب سعی داریم به اختصار به توضیح سرقت در شرایط بحرانی, ارکان و شرایط و مجازات آن بپردازیم و در انتها اشاره ای به بیمه حوادث اجباری در راستای کمک به اسیب دیدگان داشته باشیم.
عنصر قانونی : قانونگذار در ماده ی ۲۶۷ قانون مجازات اسلامی سرقت را اینگونه تعریف کرده است ” سرقت عبارت است از ربودن مال متعق به دیگری ” و سپس در مواد ۶۶۱ و ۶۵۸ سرقت ساده و و سرقت در شرایط و مناطق آسیب دیده را بیان می کند.
ماده ۶۶۱ تعزیرات: ” در سایر موارد که سرقت مقرون به شرایط مذکور در مواد فوق نباشد مجازات مرتکب حبس از ۳ ماه و یک روز تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.”
ماده ی ۶۵۸ تعزیزات : ” هر گاه سرقت در مناطق سیل یا زلزله زده یا جنگی یا اتش سوزی یا در محل تصادفات رانندگی صورت پذیرد و حایز شرایط حد نیاشد مرتکب به مجازات حبس از یک تا پنج سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.”

 

وکیل دادگاه انقلاب در مشهد

 

وکیل مشهد- وکیل پایه یک دادگستری

وکیل سرقت در مشهد

 

همان طور که ملاحظه می کنید قانون گذار عمل کسی که در شرایط بحرانی و اضطراری دست به سرقت می زند قبیح تر از عمل کسانی دانسته که در شرایط امن مرتکب سرقت می شوند بنابراین مجازات خاصی برای آنان در نظر گرفته است زیرا در این گونه حوادث نیروهای انتظامی و نظامی نمی توانند به درستی وظایف خود را انجام دهند در نتیجه مجازات شدید تری در نظر گرفته شده است. عنصر مادی : رفتار مرتکب در جرم سرقت ربودن و برداشتن مالی است که به دیگری تعلق دارد و تحت مالکیت دیگری می باشد . در زمان حوادث طبیعی همانند سیل و زلزله سارقان با حضور در منازل یا محل کار افراد که سالم مانده و بدون حضور صاحب مال یا نیروهای انتظامی می باشد اقدام به ربودن اموال دیگران می کنند زیرا افراد پس از وقوع این حوادث در بدترین شرایط روحی و روانی به سر می برند و شاید به تنها چیزی که فکر نمی کنند حفاظت از اموالشان می باشد و اولویت این افراد نجات جان خود و عزیزانشان می باشد و متاسفانه سارقان از این شرایط بهترین استفاده را می برند و این حوادث بهترین فرصت برای انان است. عنصر روانی (معنوی ): سرقت در هر شکلی که باشد و در هر زمانی که اتفاق بیفتد چه در زمان آرامش و امنیت و چه در زمان حوادث طبیعی جرمی است مقید بدین مفهوم که نیازمند نتیجه است بنابراین لازمه ی این نتیجه وجود سو،نیت عام و خاص می باشد .

 

وکیل مشهد- وکیل پایه یک دادگستری

وکیل سرقت در مشهد

 

وقتی که سارق عمدا مالی که به دیگری تعلق دارد را می رباید و با این عمل قصد محروم کردن مالک از مالش را به طور دايمی دارد آنچه حقوق دانان از آن تعبیر به سوءنیت عام و خاص می کنند اتفاق افتاده است به عبارت دیگر سارق با این عمد در ربودن صاحب مال را از داشتن مال خود محروم میکند و در نهایت نتیجه که همان خارج کردن مال از سلطه ی مالک می باشد محقق شده است و سرقت به طور کامل اتفاق افتاده است. پس از وقوع این حوادث و در پی خسارت های جانی و مالی و آسیب های اجتماعی همچون در هم ریختن بنیان خانواده و سرقت و …. صندوق بیمه ی حوادث طبیعی ایجاد و هدف آن فراهم کردن امکانات مالی برای جبران خسارت ها و بازسازی موارد آسیب پذیر می باشد. ایجاد و راه اندازی ساز و کارهای بیمه ای ؛ضمن ساماندهی و بهینه سازی اقدامات در جبران خسارت های این حوادث می تواند در تامین مالی و برنامه ریزی برای کاهش زیان های ناشی از آن نقش بسیار موثری داشته است.

انواع مجازات ها

انواع مجازات های طبق قانون عبارتند از :

مجازاتهای اصلی

مجازاتهای تکمیلی

مجازاتهای تبعی

 

سرقت دو نوع است:

١- حدی
٢- تعزیری
* تعزیری ساده
* تعزیری مشدد

 

چهار جزء جرم سرقت:

١- ربودن
٢-مال
٣-دیگری
۴- پنهانی

 

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

نکته:  مهمترین رکن سرقت ‘ربایش’ است که بدون آن سرقت تحقق نمی پذیرد.

نکته: لازمه ربایش در جرم سرقت عبارت است از: نقل مکان دادن مالی از محلی به محل دیگر.

نکته:  سرقت مستوجب حد با شهادت دو مرد عادل ثابت می شود.

نکته:  سرقت از جرایم آنی میباشد و تابع قانون زمان وقوع آن می باشد.

نکته:  عمل مجرمانه سرقت> ربودن که به صورت فعل می باشد.

نکته:  نتیجه از عناصر مادی جرم سرقت عبارت است از: خارج شدن مال از تحت سلطه مالک یا متصرف (ضرر)

نکته:  در حقوق ایران سرقت فقط درباره اموال منقول قابل تحقق است

نکته:  ربودن کبوتر به وسیله کبوتر به واسطه عمل کبوتر، عمل سرقت است.

نکته:  هروئین، آلات لهو، مشروبات الکلی که در حقوق اسلام و قانون ایران ذاتاً فاقد ارزش مالی محسوب می‌شوند بنابراین ربایش آنها سرقت نمی باشد.

نکته: مهمترین اقدام و اولین اقدامی که بعد از به سرقت رفتن گوشی موبایل بایستی انجام داد مسدود نمودن یا سوزاندن سیم کارت گوشی می باشد.

نکته: دادگاه صلاحیت دار در جرم سرقت اینترنتی، دادسرا و دادگاه محل استقرار بانک فرد زیاندیده می باشد چون ممکن مجرم ساکن شهر دیگری و حساب بانکی در شهر دیگری باشد.

نکته: از نظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی ‘سرقت اطلاعات’ اگر جنبه مالیت داشته باشد و در عرف عقلایی امروز خرید و فروش شود سرقت محسوب می‌گردد.

نکته: از شرایط مشترک بین سرقت حد و تعزیر این می باشد که سارق بداند و ملتفت باشد که مال غیر است.

ضرب المثل: آنکه می دزدد به دار آویخته نمی شود بلکه آن که گرفتار می گردد به دار آویخته می‌شود. (مثل چک)

سخن بزرگان : عادل ترین مردم کسی است که آنچه را برای خود نمی پسندد بر دیگران نپسندد. (پیامبر اسلام)