نازایی و طلاق

نازایی و طلاق - وکیل طلاق توافقی مشهد - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نازایی و طلاق - وکیل طلاق توافقی مشهد - وکیل پایه یک دادگستری مشهد


نازایی و طلاق

 

نازایی در پزشکی قانونی  

پزشکی قانونی به عنوان یک کارشناس متخصص به دادگاه در صدور رای کمک می نماید . یکی از مواردی که به پزشکی قانونی  ارجاع داده می شود نازایی در زن یا مرد می باشد .دادگاه طی نامه ای زوجین را جهت آزمایش و معاینه با طی مهلت مشخص به پزشکی قانونی می فرستد .پزشکی قانونی بر اساس نامه ی دادگاه زوجین را معاینه و نظر خود مبنی بر نازایی یا باروری را به دادگاه ارسال می کند .

وکیل خانواده در مشهد

ازدواج مجدد به دلیل نازایی زن :

نازایی ممکن است برای هر کدام از زوجین پیش آید .اگر زوجه نازا بوده و این موضوع را از همسرش پنهان کرده است زوج میتواند به استناد فریب در ازدواج از وی شکایت کند اما اگر زوجه از نازایی خود اطلاعی نداشته و اکنون در زندگی مشترک متوجه این نازایی شده باشد آیا مرد میتواند ازدواج مجدد نماید ؟

طبق ماده ی ۱۶ قانون حمایت خانواده مرد نمیتواند با داشتن همسر زن دوم اختیار کند مگر در موارد زیر :۱-رضایت همسر اول ۲-عدم قدرت همسر اول در ایفای وظایف زناشویی ۳-عدم تمکین زن از شوهر ۴-ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب العلاج ۵-محکومیت زن به حبس بیش از شش ماه ۶-ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر ۷-ترک زندگی خانوادگی از طرف زن ۸-عقیم بودن زن ۹-غایب و مفقودالاثر شدن زن .

بنابراین مرد میتواند به استناد نازایی زن از دادگاه اجازه ی ازدواج مجدد را دریافت نماید .

مهریه ی زنی که بچه دار نمی شود 

مهریه یکی از حقوق مالی زوجه می باشد که به مجرد عقد مالک آن می گردد و میتواند آن را از شوهر مطالبه نماید .اما سوالی که وجود دارد این است که اگر زن نازا باشد مهریه به وی تعلق می گیرد ؟

در پاسخ باید گفت بله مهریه تنها در مواردی محدود که در قانون ذکر شده و ازدواج باطل باشد به زن تعلق نمی گیرد و در بقیه ی موارد اگر در دوران عقد باشد نصف مهریه در غیر این صورت تمام مهریه به وی تعلق می گیرد .بنابراین اگر مردی به دلیل نازایی زن میخواهد وی را طلاق دهد باید مهریه وی را پرداخت نماید ونمیتواند به بهانه ی نازایی از پرداخت مهریه امتناع نماید .همچنین نازایی عیب زن محسوب نمی گردد که بتواند مرد نکاح را فسخ نماید .

علائم ظاهری عقیم بودن در مردان 

معمولا عقیم بودن و نازایی مشخصه ی ظاهری ندارد .این علائم در مردان می تواند مبهم باشد و تا زمان اقدام به بارداری متوجه عقیم بودن خود نشوند اما علائمی مثل :تغییرات در رشد مو،تغییرات در میل و غریزه ی جنسی،درد یا غده یا ورم در تستوسترون ،مشکل در نعوظ و انزال و داشتن بیضه های کوچک  میتواند بینگر عقیم بودن در مردان باشد.

آزمایش عدم بارداری و طلاق

بسیاری از زوجین پس از مدتی از زندگی مشترک به دلایل مختلف تصمیم به طلاق و جدایی می گیرند که این امر می تواند در دوران عقد و یا در دوران زندگی مشترک باشد .پس از تصمیم زوجین براین اتفاق باید مراحلی را طی کنند که یکی از آنها آزمایش عدم بارداری می باشد. اما سوال اینجاست که این آزمایش تا چه اندازه اعتبار دارد و درصورت نبود آن صیغه ی طلاق جاری می شود یاخیر؟

وکیل طلاق توافقی در مشهد

یکی از مدارک مهم برای جاری شدن صیغه ی طلاق گواهی عدم بارداری می باشد که این امر در قوانین مختلف بیان شده است.طبق ماده ی ۳۱قانون حمایت خانواده:

“ارائه ی گواهی پزشک ذی صلاح در مورد وجود جنین یا عدم آن برای ثبت طلاق الزامی است. مگر آن که زوجین بروجود جنین اتفاق نظر داشته باشند.” اصل بر آن است که زنان یائسه و دوشیزگان نیاز به گواهی عدم بارداری ندارند زیرا بدیهی است که آنان باردار نمی شوند اما طبق ماده ی ذکرشده زنان غیر دوشیزه و غیر یائسه برای ثبت طلاق،سردفتر مکلف است گواهی عدم بارداری از زوجه مطالبه کند.

 

اخذ نظریه ی پزشکی قانونی مبنی برعدم بارداری زن ضروری است زیراطبق تبصره ی ماده واحده ی قانون اصلاح صرف اعلام طرفین دعوی یازن درمورد عدم بارداری کفایت نمی کند و دادگاه باید نسبت به اخذ گواهی مزبور اقدام نماید. تبصره ی ۷ماده ی واحده:”گواهی وجود یاعدم وجود جنین توسط پزشک ذی صلاح و آزمایشگاه مربوطه باید تحویل گردد.”

 

نکته ی مهم آن است که اگر زوجه باردار باشد ارتباطی به طلاق ندارد و علت آزمایش عدم بارداری فقط برای آن است که مطمئن شوند جنینی وجود دارد یاخیر؟که اگر حمل وجود داشته باشد پایان عده ی زوجه پایان وضع حمل می باشد و زوج مکلف به پرداخت هزینه های جنین می باشد.

 

درهنگام جدایی اگر زوجه ادعا کند که باکره است وباردار نمی باشد و زوج نیز آن را قبول داشته باشد باز هم آزمایش عدم بارداری لازم وضروری می باشد. دلیل این امرآن است که پس از صدور رای طلاق اگر زوجه دوشیزه باشد بعد از ثبت طلاق در دفترخانه،زوجه حق رجوع به مهریه بذل شده را ندارد وحسن دیگر آن است پس از طلاق زوجین می توانند به ثبت احوال مراجعه کنند و شناسنامه خود را تعویض نمایند که در اینصورت ازدواج وطلاق ثبت شده در شناسنامه ی قبلی ازبین خواهدرفت.

برای راهنمایی ومشاوره ی بیشتر درخصوص موضوع و یا پیگیری پرونده با این شماره تماس بگیرید

۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴