بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد

وکیل طلاق توافقی در مشهد

وکیل طلاق توافقی در مشهد


بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد

 

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد – قصد دارد با تکیه بر تجربه خود و همچنین سؤالات مراجعین در جلسات مشاوره حضوری در مشهد-به مهم ترین مسائل پروسه طلاق توافقی براساس قوانین سال جدید بپردازد.

شماره وکیل طلاق توافقی در مشهد
۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴

وکیل برای طلاق توافقی در مشهد با توجه به نوع طلاق-پروسه ساده تری را طی می کند. امّا با این حال به عنوان فردی که در زمینه دعاوی خانواده تجارب بسیار زیادی دارم به شما کاربر محترم توصیه می کنم که پیش از هرگونه اقدامی ابتدا یک بار این مطالب را با دقت مطالعه فرمایید.

در این مطالب به موضوعاتی مثل مدت زمان طلاق توافقی در مشهد، هزینه ها، نفقه، مهریه، حضانت فرزند، مراحل کامل مطابق با قوانین جدید- و تمام جنبه های مرتبط با -طلاق توافقی – به صورت کامل پرداخته ام.

وکیل در مشهد زیاد است. امّا این مطالب می تواند نتیجه چندین جلسه مشاوره حقوقی با -بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد -باشد.

آمار طلاق در سالهای اخیر

طلاق توافقی
۱۶۲هزار و ۳۱۳ ۱۶۸هزار و ۵۹۵
مطالبه مهریه
۱۳۰هزار و ۴۹۶ ۱۲۸هزار و ۲۴۴
مطالبه نفقه

۳۶هزار و۸۰۶ ۳۹هزار و ۶۷۰
شاید جهش تأسف باری که در این آمار ملاحظه می کنید؛ خود دلیلی بر نگارش این مقاله شد تا اطلاعات شما کاربر محترم در زمینه -طلاق توافقی –
افزایش پیدا کند.

طلاق توافقی چیست؟

زمانی که زن و شوهر نسبت به انجام طلاق توافق دارند، روند انجام طلاق با سرعت بیشتر و سخت گیری کمتری پیش می رود.

اگر بخواهم -طلاق توافقی راکلی تعریف کنم باید عرض کنم که-رضایت همزمان زن و مرد به طلاق که معمولاً با بخشیدن مالی یا حقوقی از جانب زن به مرد (جهت گرفتن رضایت مرد به طلاق) صورت می گیرد که در حقوق با خلع و مبارات آن را می شناسیم.

با این حال آنچه که در طلاق توافقی از اهمیت زیادی برخوردار است؛ -توافق زن و شوهر بر انجام -طلاق توافقی -و همچنین توافق در مورد مهریه، حضانت فرزندان، نحوه و مدت ملاقات و مقدار نفقه آنها است.

رضایت درطلاق توافقی

همه ما می دانیم که طی کردن پروسه‌های مربوط به طلاق و هر نوع دعاوی دیگر در دادگاه‌ها، مسئله‌ای زمان‌بر است و باید با صبر و حوصله زیادی انجام شود. اما طلاق توافقی مسئله‌ای است که به دلیل توافق کردن زوج و زوجه (زن و شوهر) در بسیاری از مسائل اش، وقت کمتری را از آن‌ها در دادگاه تلف خواهد کرد.
طرفین می‌توانند رسیدگی به برخی از کارها را قبل از ارائه دادخواست طلاق توافقی به دادگاه، انجام دهند. کارهایی نظیر، مراجعه به مراکز مشاوره خانواده جهت اخذ گواهی عدم امکان سازش و سپس دادخواست طلاق دهند و با مراجعه به بهترین وکیل طلاق در مشهد، توافقات خود در مورد هر مسئله‌ای را در صورت‌ جلسه نوشته و امضا کنند تا -بهترین وکیل طلاق توافقی در مشهد، بر اساس خواست و توافقشان، حکم لازم را از دادگاه بگیرد.

یکی از مباحث مهم که عموماً از اصلی‌ترین دعواهای زن و شوهر است، بحث مالی ازدواج یعنی نفقه است که در ادامه، لازم می دانم در مورد آن توضیح دهم.

طلاق توافقی و مهریه

امّا برسیم به موضوع مهریه در طلاق توافقی که در اکثر جلسات مشاوره های حضوری با وکیل طلاق مطرح می شود.

طلاق توافقی و مهریه در دوران عقد

اگر طلاق توافقی در دوران عقد (قبل از رابطه زناشویی) اتفاق بیفتد، مهریه خانم نصف خواهد بود. که به علت توافقی بودن می توانند توافق کنند که همان مبلغ نصف را ببخشد یا قسمتی از آن را و یا کلاً طور دیگری توافق کنند.

طلاق توافقی و مهریه بعد از ازدواج

بعد از ازدواج تمام مهریه متعلّق به خانم است که در صورت طلاق توافقی چنانچه توافق کنند، می تواند آن را ببخشد تا زوج را راضی به طلاق کند.

تذکر: حال باید بگویم که طلاق توافقی از نوع طلاق بائن (غیر قابل رجوع) می باشد. امّا اگر زوجه رجوع به عوض کند. یعنی اگر بعد از طلاق از بخشیدن مهریه خود پشیمان شود و مهریه اش را مطالبه کند، حق رجوع نیز برای مرد فراهم می شود و دیگر طلاق حکم بائن را نخواهد داشت

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

اگر توافق زوجین بر این باشد که خانم مهریه اش را دریافت کند و طلاق توافقی نیز صورت بگیرد، طبق توافق و قرارها باید مهریه به خانم داده شود.

امّا بپردازم به موقعیت بخشیدن تمام یا قسمتی از مهریه و انجام طلاق توافقی که روشی معمول تر و متداول تری در طلاق توافقی است.

در این حالت خانم تمام یا قسمتی از مهریه اش را بخشیده و -طلاق توافقی هم صورت گرفته. امّا بعد از مدتی خانم تقاضای مهریه می کند؛ در این حالت، برخلاف ذات طلاق توافقی که طلاقی غیرقابل رجوع است، برای مرد حق رجوع ایجاد می شود.

دانستیم که -طلاق توافقی خود طلاقی بائن (غیرقابل رجوع) است؛ حالا اگر در -طلاق توافقی مرد به دلیل آن که طلاق از جهاتی دیگر نیز بائن است (مانند طلاق زن یائسه) حق رجوع به زن را نداشته باشد، زن نیز حق درخواست دوباره مهریه

را نخواهد داشت.

نکته مهم: اگر در طلاق توافقی شرط شود که بدون رجوع زن به مهریه یا مالی که در ازای طلاق توافقی بخشیده است شوهر حق رجوع داشته باشد، این شرط به دلیل مخالفت با مقتضای (ذات) طلاق توافقی باطل و مبطل است.

نفقه در طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی در مشهد

نفقه نیز همانند مهریه از حقوق مالی خانم می باشد که در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی گفته و عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.

-نفقه برخلاف مهریه «که خانم به محض عقد مالک آن میشد و مقدار مشخصی داشت»در طول زندگی در صورت تمکین صاحب آن می شود که مقدارش به طور دقیق مشخص نیست.

برای طلاق توافقی، تعیین و تکلیف نفقه باید میان زوجین مشخص و حل و فصل شود و در توافقنامه طلاق توافقی نیز ذکر گردد.

اگر خلاف این باشد، یعنی؛ زوجین درمورد نفقه به توافق نرسند در این صورت گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه صادر نمی شود، که با صادر نشدن این گواهی طلاق توافقی هم اتفاق نمی افتد.

تذکر: چنانچه زوجین درمورد نفقه به توافق نرسند، در این صورت گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه صادر نمی شود، که با صادر نشدن این گواهی طلاق توافقی هم اتفاق نمی افتد.

نفقه گذشته

یکی از شایع‌ترین پرونده‌هایی که عموماً در بحث طلاق توافقی مطرح می‌شود، درجایی است که مرد (زوج) چند ماه یا چند سالی است که نفقه پرداخت نکرده و به ‌اصطلاح خرجی زن را نداده است.

در این شرایط، زن (زوجه) می‌تواند تمامی نفقه‌های عقب‌مانده خود در طول این سال‌ها را از زوج بخواهد. اما از آن جایی که طلاق توافقی است، مرد این حقوق مالی را بهانه‌ای قرار می‌دهد و می‌گوید که ابتدا حقوقت را ببخش و بعد طلاقت می‌دهم.

در اینجا زن می‌تواند مقداری از حقوق مالی خود را ببخشد و یا در صورتی که شوهر باز هم راضی به طلاق توافقی نشود، از تمام نفقه خود دست بکشد. یعنی گرفتن یا نگرفتن نفقه و حقوق مالی، کاملاً به توافق طرفین بستگی دارد و زن و شوهر می‌توانند قبل از طرح مسئله در دادگاه، در این مورد هم باهم توافق کنند.

بهترین راه برای گرفتن نفقه و حقوق مالی این است که زن (زوجه) قبل از هر اقدامی در مورد طلاق، دادخواست نفقه ارائه کند و نفقه خود را از شوهرش بخواهد.

پس از دریافت نفقه اگر همچنان اصرار به طلاق وجود داشت، زن و شوهر می‌توانند در مورد باقی مسائل آن توافق کنند. دوست عزیز توصیه می کنم، قبل از هر اقدامی اول از کسب حقوق مالی خود مطمئن شوید تا این مسئله به‌عنوان بهانه ای در دست همسرتان نباشد.

بخشیدن حقوق مالی

آمار نگران کننده خانم هایی که بدون سرپرست بوده و یا دارای سرپرست بدی می‌باشند، نشان می‌دهد که نباید بی‌گدار به آب زد و خانم ها باید از حقوق مالی خود، به بهترین نحو ممکن دفاع کنند.

بدیهی است که گذراندن اُمورات زندگی کار سختی است و اگر منبع درآمدی ندارید، بهتر است در توافقات خود در مورد طلاق، حقوق مالی خود را در نظر بگیرید و به‌ راحتی از آن کوتاه نیایید.

روشن و مشخص شدن نحوه پرداخت نفقه و یا بذل (بخشیدن) آن به شوهر، یکی از شروط جاری شدن صیغه طلاق است و باید حتماً در مورد آن توافق شود و اگر توافقی صورت نگیرد، صیغه طلاق جاری نمی‌شود.

نفقه مشمول چه چیزهایی است؟

قانون مدنی در ماده ۱۱۰۷ آورده است که «نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن و البسه، غذا، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم (در صورت عادت یا احتیاج به‌وسیله نقصان یا مرض) …»

با توجه به مباحث ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی، مشخص می‌شود که میزان نفقه و مقدار آن برای هر زن متفاوت بوده و باید با توجه به پرونده و شرایط زندگی زن، مقدار آن مشخص شود. اما آنچه واضح است این است که، زن می‌تواند نفقه تمام مدتی را که زوج آن را پرداخت نکرده، از او دریافت کند.

-اجرت المثل در طلاق توافقی

اجرت المثل نیز از حقوق مالی خانم می باشد. امّا به اندازه مهریه و نفقه از درجه بالایی برخوردار نیست و اجرت المثل ایّام زوجیت در تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی اینگونه تعریف شده است:

«چنانچه زوجه کارهایی را که شرعاً به عهده وی نبوده و عرفاً برای آن کار اجرت المثل باشد، به دستور زوج و با عدم قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می نماید.»

برای اینکه خانم مستحق اجرت المثل شود باید تمام شرایط تبصره ماده ۳۳۶ را داشته باشد.

همچنین در صورت ادعای خانم مبنی بر اجرت المثل، اثبات قانونی این ادعا نیز به عهده خود او می باشد.

حضانت فرزند (فرزندان) در طلاق توافقی

وکیل طلاق توافقی در مشهد
خب فکر می کنم بهترین موقع است که به یکی دیگر از سؤالات پر تکرار مشاوره های حضوری و تلفنی هم که از وکیل طلاق توافقی در مشهد می پ

رسند پاسخ دهم.
-در طلاق توافقی حضانت فرزند با کیست؟-
وکیل طلاق توافقی در مشهد

حق و تکلیف پدر و ماد

مطابق قانون، نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف پدر و مادر است. حضانت بیشتر به معنای نظارت بر حفظ جسم و جان کودک است. فلذا در ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی شامل تربیت و تعلیم و پرورش روحی و معنوی کودک نیز می شود.

حضانت فرزند یک تکلیف قانونی است، توافقات خلاف آن از درجه اعتبار ساقط است امّا توافق زوجین در انتقال حضانت به یکدیگر، اشکالی ندارد.

بنابراین در طلاق توافقی که همه چیز بنا بر توافق زوجین است، در مورد حضانت فرزندان خود نیز می توانند توافق نمایند.

حق تقدم پدر مادر در برابر یکدیگر

در حالت معمول برای حضانت و نگهداری طفلی که پدر و مادر او جدا از یکدیگر زندگی می کنند، مادر تا سن ۷ سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.

بعد از ۷ سالگی در صورت حدوث اختلاف، حضانت فرزند با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد (تبصره ماده ۱۱۶۹).

از این تبصره نتیجه می گیریم که بعد از هفت سالگی در صورت نداشتن اختلاف، پدر و مادر خود می توانند در این زمینه توافق نمایند.

از آن جایی که موضوع بحث ما طلاق توافقی می باشد؛ در صورتی که زوجه در ازای بخشش مالی مثل مهریه، حق حضانت را با موافقت زوج کسب نماید این توافق تابع ماده ۱۰ قانون مدنی، لازم الاتباع و غیرقابل رجوع است.

البته ماده ۴۱ قانون حمایت خانواده را نباید فراموش کنیم که می گوید:
«هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداری و سایر امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است یا در صورتی که مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند و یا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذی حق شود، می تواند در خصوص اموری از قبیل واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین شخص ناظر با پیش بینی حدود نظارت وی با رعایت مصلحت طفل تصمیم مقتضی اتخاذ کند.»

قطعاً تا اینجای کار متوجه شده اید که وکیل طلاق توافقی در مشهد (و البته سایر شهرها) دیگر یک نیاز نیست. بلکه برای هریک از زوجین می تواند به یکی از الزامات پروسه طلاق توافقی تبدیل شود.

حق ملاقات

ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی می گوید:

«…..هر یک از والدین که طفل تحت حضانت او نمی باشد، حق ملاقات طفل را دارد. تعیین زمان و مکان ملاقات و سایر جزئیات مربوطه به آن در صورت اختلاف بین والدین با محکمه است.»

هرگاه مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند، یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی حق شود، به پرداخت جزای نقدی محکوم می شود.

نفقه فرزند (فرزندان) در طلاق توافقی

نفقه اولاد

مطابق قانون، نفقه اولاد بر عهده پدر است. پس از فوت پدر یا عدم قدرت او، پرداخت نفقه به عهده اجداد پدری است و در صورت نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آن ها نفقه بر عهده مادر است.

هرگاه مادر هم زنده و یا قادر به پرداخت نفقه نباشد به عهده اجداد مادری و اجداد پدری است.

زوجین در طلاق توافقی نیز در زمینه نفقه فرزندان می توانند به دلخواه خودشان به توافق برسند و بر حسب توافقشان، نفقه فرزندان می تواند برعهده مادر باشد یا بر عهده پدر.

ارکان نفقه

ماده ۱۲۰۴ ارکان نفقه را مسکن، البسه، غذا و اثاث خانه به قدر رفع نیاز با در نظر گرفتن درجه استطاعت منفق (نفقه دهنده) نام برده است.

تذکر: نفقه تنها محدود به موارد نام برده شده در ماده مذکور نیست. بلکه نفقه در واقع چیزی است که بر حسب عرف، برای گذراندن زندگی شخص لازم است مانند هزینه درمان و تحصیل.

برای طلاق توافقی چه مدارکی مورد نیاز است ؟

مدارکی را که وکیل طلاق توافقی باید در دست داشته باشد تا بتواند اقدامات لازم را انجام دهد؛ عبارتند از:

اصل و کپی شناسنامه زوجین
اصل و کپی کارت ملی زوجین
اصل و کپی سند ازدواج و یا عقد نامه
وکیل طلاق توافقی و یا خود زوجین برای ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی به این مدارک نیاز دارند.

علاوه بر این مدارک برای این که صیغه طلاق جاری شود و ثبت شود؛ علاوه بر گواهی عدم امکان سازش، لازم است که اگر زوجه باکره است گواهی سلامت خود را به دفتر ثبت ازدواج و طلاق ببرد و در صورت باکره نبودن گواهی عدم بارداری را به مدارک خود ضمیمه کند.

علاوه بر این‌ها توافق نامه بین زوجین که در مورد مسائل مالی و حضانت فرزندان است و نظر مرکز مشاوره دادگاه و در صورتی که حق طلاق با زن باشد، داشتن وکالت نامه محضری طلاق هم لازم است.

مدت زمان طلاق توافقی توسط وکیل طلاق توافقی چقدر است؟

همان طور که به ویژگی‌های طلاق توافقی اشاره کردیم، سریع بودن آن از مزیت‌هایش محسوب می‌شد.

شماره وکیل طلاق توافقی در مشهد
۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴

در صورتی که از وکیل حقوقی متخصص در زمینه طلاق توافقی استفاده کنید و در گواهی عدم بارداری صادر شود و مشکلی در توافقات بین دو طرف به وجود نیاید؛ وکیل طلاق توافقی می‌تواند در عرض سه هفته کاری از شروع قراردادی که بین وکیل و زوجین منعقد می‌شود، رأی عدم امکان سازش را بگیرد تا زوجین به دفتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کنند.

بهره گیری از تجربیات وکیل متخصص طلاق توافقی در این جا بسیار اهمیت پیدا می‌کند؛ چرا که در صورت اشتباه در هر یک از مراحل و تنظیم دادخواست، مدت زمانی که برای انجام طلاق توافقی در نظر گرفته شده است، افزایش پیدا می‌کند.

معمولاً کسانی که بدون داشتن وکیل طلاق توافقی اقدام به طلاق می‌کنند؛ صدور گواهی عدم سازش حدود۵ الی۶ ماه زمان می‌برد.

شاید با خودتان بگویید در عوض داشتن وکیل در طلاق توافقی باعث بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود ولی باید گفت که علاوه بر این که از تلف شده زمان شما جلوگیری می‌کند از بسیاری از هزینه‌های اضافه که ممکن است شما به خاطر نداشتن اطلاعات کافی متحمل شوید، جلوگیری می‌کند.

معمولاً در طلاق توافقی هم بیشتر هزینه‌های طلاق بین دو طرف نصف می‌شود، مگر این که درخواست طلاق از جانب یکی از طرفین باشد که به عهده همان شخص است.

ولی اگر دو طرف با هم دادخواست داده باشند، هزینه‌های دادرسی بین دو طرف تقسیم خواهد شد.

مراحل طلاق توافقی با وکیل طلاق توافقی در مشهد۱۴ روزه

۱. بدون وحضور زوجین ؛ به نحوی که تمامی اقدامات توسط وکلای پایه یک دادگستری انجام میگیرد و نیازی به حضور زوجین در دادگاه نمیباشد.
۲. حدود۱۴ روز کاری ؛ خواهد بود و به صورت تضمینی توسط وکلای متخصص صورت خواهد پذیرفت.