روش مطالبه مهریه

وکیل مهریه در مشهد

روش مطالبه مهریه


روش هاي قانوني مطالبه مهریه

 

روش مطالبه مهریه

چگونه زن میتواند مهریه مطالبه کند؟

دعوای مطالبه مهریه ، یکی از دعاوی است که آمار بسیار بالایی از پرونده های مطرح در دادگاه ها را به خود اختصاص داده است . مطالبه مهریه به عنوان یکی از مهمترین حقوق مالی زنان و تعهدات مردان ، از دو روش امکانپذیر است که البته هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند که بهتر است با آنها آشنا شویم . دو روش کلی مطالبه مهریه را می توان شامل مطالبه مهریه از طریق دادگاه و مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت دانست که قصد داریم در این مقاله خوانندگان محترم را با مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت آشنا کنیم . به همین دلیل ، ابتدا روش های مطالبه مهریه را مطرح نموده و در ادامه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت توسط وکیل پایه یک دادگستری مورد بررسی قرار می‌گیرد .

* روش های مطالبه مهریه

یکی از مهمترین حقوق مالی که به موجب عقد نکاح به زنان تعلق می گیرد ، مهریه می باشد . مهریه در واقع مالی است که به موقع عقد نکاح مرد پرداخت آن را به زن تعهد می کند . به همین دلیل ، بر اساس قانون مدنی ، به محض وقوع عقد ازدواج زن می تواند اقدام به مطالبه مهریه خود کند و اگر هم بخواهد آن را ببخشد .
بنا به گفته وکیل پایه یک دادگستری بر اساس قانون ، روش های مطالبه مهریه را می توان به دو نوع مطالبه مهریه از طریق دادگاه و مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت تقسیم بندی نمود . برای وصول مهریه از طریق دادگاه می توان با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده و معرفی اموالی از او ، می توان مهریه را وصول کرد . اما مطالبه مهریه تنها از طریق دادگاه انجام نمی شود . بلکه از آن جهت که سند ازدواج جزء اسناد رسمی محسوب می شود ، یک سند لازم الاجرا است و می توان از طریق ثبتی نیز آن را پیگیری کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

* مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت:

یکی از روش های مطالبه مهریه ، مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت می باشد . هرچند که اکثر مردم برای مطالبه مهریه خود به دادگاه مراجعه می کنند ، اما باید دانست که علاوه بر مراجعه به دادگاه می توان با مراجعه به دفترخانه ای که در آن ازدواج کرده اند ، اقدام به مطالبه مهریه کرد .
در واقع به دلیل اینکه سند یک ازدواج یک سند رسمی محسوب می شود ، قانونگذار این اختیار را به زن داده است تا با به اجرا گذاشتن این سند اقدام به مطالبه و وصول مهریه اش کند . در این حالت زن می تواند به دفتر ازدواجی که عقد در آن ثبت شده است مراجعه کند و فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت را پر کند .
در این حالت سردفتر ازدواج اقدام به صدور اجراییه می نماید و به اطلاع مرد می رساند . پس از اینکه این موضوع به اطلاع مرد رسید ، ظرف ده روز باید دین یا بدهی خود را بپردازد یا ترتیبات پرداخت آن را فراهم کند ، در غیر این صورت اجرای ثبت معادل مهریه زن را از اموال او بازداشت یا توقیف می کند و در صورت عدم پرداخت مهریه زن ، اقدام به فروش اموال مرد و پرداخت آن به زن می کند .
البته این اموال نباید جزء مستثنیات دین باشد . ناگفته نماند که اقدام ثبتی برای وصول مهریه ، نیازمند پرداخت هزینه دادرسی است . نکته مهم این است که در این روش می توان مرد را ممنوع الخروج هم کرد . در این صورت باید فرم ممنوع الخروجی را از اداره ثبت دریافت و آن را پر کرد . در صورتی هم که مرد ظرف مهلت ده روز اقدام به انتقال اموال خود به دیگری کند ، می توان از وی شکایت کرد و معامله وی را باطل نمود . البته مرد نیز در مقابل می تواند با ارائه دادخواست اعسار ، تقسیط مهریه را تقاضا کند . اگر این دادخواست وی از طرف دادگاه مورد پذیرش قرار بگیرد ، مهریه اصطلاحا قسط بندی می شود .

*** برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مطالبه مهریه از طریق ثبت با کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی حق جویان نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری به سوالات شما عزیزان در پیرامون مطالبه مهریه از طریق ثبت پاسخ دهند .

 

روش مطالبه مهریه

روش مطالبه مهریه