مجازات شراب خواری

مجازات شراب خواری

مجازات شراب خواری


مجازات شراب خواری

 

مجازات شراب خواری

 

شراب خواری

مجازات شراب خواری چیست؟

شرب خمر چیست؟

شرب خمر از دو کلمه شرب به معنای نوشیدن و خمر به معنای مایع مست‌کننده و سکر آور تشکیل می‌شود! به عبارت ساده تر یعنی همان نوشیدن مشروبات الکلی اعم از دست ساز یا کارخانه ای، با الکل کم یا زیاد که نوشیدن هر مقدار از آن چه باعث مستی بشود و چه نشود، جرم می‌باشد.

حکم و مجازات شرب خمر

براساس ماده ۲۶۴ تا ۲۶۶ قانون مجازات اسلامی: مصرف مسکر از قبیل خوردن، تزریق کردن و تدخین آن کم باشد یا زیاد، جامد باشد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آن را از مسکر بودن خارج نکند موجب حد است. حد مصرف مسکر ۸۰ ضربه شلاق است. این مجازات بر غیرمسلمانان تا زمانی که در حالت سکر در انظار عمومی ظاهر نشوند اعمال نمی گردد.

* اگر این جرم در اماکن و انظار عمومی صورت گیرد بر اساس ماده ۸۳۵ قانون مجازات اسلامی شخص علاوه بر کیفر عمل مجرمانه به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا ۷۶ ضربه شلاق محکوم می‌گردد.
-نکته: حد یعنی نوع، میزان و کیفیت اجرای مجازات در شرع تعریف شده و قابل تغییر نیست.

مسکر چیست؟ و سکر چه حالتی است؟

به حالتی که در آن عقل انسان زایل شده و قدرت تفکر از وی گرفته و یا ضعیف شود سکر گفته می‌شود و ماده‌ای که موجب سکر می‌گردد مسکر نامیده می‌شود.

-رانندگی در حالت مستی جرم است؟ حکم آن چیست؟
براساس ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:
انجام رانندگی در حالت مستی مصداق یکی از تخلفات رانندگی می‌باشد که منجر به توقیف وسیله نقلیه به مدت حداقل ۲۱ روز، جریمه نقدی و ضبط گواهینامه رانندگی به مدت ۶ ماه می‌گردد.
همچنین اگر تصادفی صورت گیرد و منجر به جراحت یا قتل گردد، مجازات تشدید می‌گردد. به عبارتی “مستی” یکی از کیفیات مشدده جرایم می‌باشد. هر دو عمل یعنی شرب خمر و تخلف رانندگی به صورت مجزا (البته با اعمال تشدید) بررسی می‌شوند.

راه های اثبات جرم مصرف خمر

اقرار: یعنی خود شخص (متهم) که عاقل، بالغ و مختار است انجام جرمی را اعلام و تایید کند! این عمل از طریق نوشتن، لفظی و یا اشاره صورت می گیرد و باید واضح و بدون هرگونه ابهامی باشد. معمولا یک بار اقرار برای اثبات جرم کافی است اما برای جرم شرب خمر متهم باید دو بار به عمل خود اقرار کند. (اقرار فقط در حضور قاضی معتبر بوده و اقرار در کلانتری فاقد اعتبار می‌باشد)
نکته مهم در این مبحث این است که اگر متهم اعلام کند که اقرار اولیه تحت اکراه (اجبار)، شکنجه، آزار و اذیت روحی یا جسمی صورت گرفته بدون نیاز به هیچ گونه مدرک دال بر اثبات این ادعا یا سوگند ادعای وی پذیرفته شده و اقرار وی فاقد ارزش و اعتبار خواهد بود در نتیجه جرم صورت گرفته اثبات نشده و مجازاتی صورت نمی‌گیرد. به عبارتی “اقرار” متهم بسیار مهم تلقی می‌شود و اعلام توبه باعث صدور قرار منع تعقیب می‌شود.
شهادت: زمانی که فردی ثالث که شاهد وقوع جرم توسط متهم بوده نزد مقام قضایی شهادت بدهد و مقام قضایی آن را تایید کند شهادت صورت گرفته شاهد باید عاقل، بالغ، مسلمان، عادل و حلال زاده باشد و با طرفین دعوا خصومت نداشته و در این رابطه ذی النفع نباشد همچنین وی نباید ولگرد یا متکدی باشد. تعداد شاهد برای جرم شرب خمر ۲ مرد تعریف شده است.

* نکته مهم اینکه اگر فردی در طول عمر خود ۳ بار به جرم شرب خمر به حد محکوم شود و بار چهارم نیز ثابت گردد که مرتکب همین جرم شده به اعدام محکوم می‌شود. اما در این مورد نیز راه هایی همچون توبه می تواند باعث صدور قرار منع تعقیب گردد.

برای اطلاعات بیشتر با وکیل متخصص ما تماس بگیرید.
وکیل کیفری شرب خمر در مشهد