مشاوره رایگان با وکیل جرایم رایانه ای


مشاوره رایگان با وکیل جرایم رایانه ای

 

انتشار اسکرین شات

امروز که بازار پیام رسان های اینترنتی و شبکه های مجازی داغ و اکثریت افراد جامعه از این امکانات استفاده می کنند، در حاشیه خود مسائلی را به وجود آورده که برای بسیاری از افراد ناخوشایند و بسیار تلخ است. در بستر دیجیتال و فضای مجازی طیف وسیعی از جرایم قابلیت وقوع دارند که بررسی تک تک آنها و شاکله آنها کاری تخصصی و مفصل است.

 

مشاوره رایگان با وکیل جرایم رایانه ای ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴

یکی از مواردی که کاربران فضای مجازی را برانگیخته است، ترس از لو رفتن متن پیام ها و یا مکالمات طرفین است. هر چند نفس این عمل که ارسال مطالب یا گفتن سخنانیکه بعدا ترس از انتشار آنها داشته باشیم در فضای مجازی اقدامی دور از دور اندیشی و غیر عاقلانه است اما گناه افرادی خواسته یا ناخواسته درگیر این موضوع می شوند.
گاها اتفاق می افتد که فردی در فضای مجازی به دیگری اعتماد کرده و سخنانی را در باب درد و دل یا از سر خیر خواهی یا هر انگیزه دیگری با او در میان گذاشته و بعدا این فرد مورد اعتماد از این اعتماد سوء استفاده کرده و آنها رو منتشر کرده برای منتشر نکردن آنها از فرد اخاذی می کند.

 

وکیل کیفری در مشهد

 

اسکرین شات به تصویری گفته میشود که از محیطی مجازی گرفته می شود که در بحث مورد نظر ما خصوصا به تصویر گرفته شده از متن پیام های ارسالی و دریافتی اشاره دارد.
باید گفت انتشار یا تهدید به انتشار اسکرین شات از متن پیام ها در صورتیکه اگر انتشار یابند موجب ضرر و زیان مادی یا معنوی به شخص بزه دیده می شود، جرم است و برای آن مجازات تعیین شده است. تاکید می شود حتی تهدید به انتشار ولو عملی نشود موجب تحقق جرم است.

 

مشاوره رایگان با وکیل جرایم رایانه ای ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴

 

در این رابطه ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات بیان میدارد:
((هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.))
اسکرین شات را می توان در تفسیر واژه ((اسرار دیگری)) گنجاند زیرا طبق ماده ۸ قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ قانون شهروندی ((نامه ها، عکس ها، نوشته ها و فیلم های خصوصی)) از مصادیق اسرار شخصی دانسته شده است.
پس کسی که اسکرین شات پیام های دیگری را منتشر کند در صورت وجود شرایط گفته شده به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال با جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو جازات محکوم میشود.

 

مشاوره رایگان با وکیل جرایم رایانه ای ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴

 

اما در مورد تهدید به انتشار اسکرین شات، میتوان به ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات استناد کرد.
به موجب این ماده (( هر گاه فردی ، دیگری را به هر نحو ، تهدید به قتل ، ضرر نفسی ، شرافتی ، مالی و یا به افشای سری ، نسبت به خود یا بستگان او نماید ، اعم از اینکه به واسطه ی این تهدید تقاضای وجه ، مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نمود یا ننموده باشد ، مجازات فرد مجرم تا ۷۴ ضربه شلاق یا به حبس از دو ماه تا دو سال خواهد بود.))
پس مجازات تهدید به انتشار اسکرین شات که از مصداق اسرار خصوصی و شخصی است مجازات شلاق یا زندان داشته باشد.

شماره های تماس موسسه حقوقی حق جویان :۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴