وکیل استرداد جهیزیه در مشهد

وکیل استرداد جهیزیه در مشهد

وکیل استرداد جهیزیه در مشهد

 

 استرداد جهیزیه

پیش از پرداختن به شرایط و چگونگی استرداد جهیزیه بهتر است با معنای «جهیزیه» و مصادیق آن آشنا شویم.

جهیزیه یا جهاز در واقع به دارایی‌ها و اموالی اطلاق می شود که توسط عروس، به خانه مشترک برده می‌شود.
این جهیزیه می‌تواند پول، جنس یا مِلک باشد و صرفاً نمی توان گفت که تنها به وسایل و لوازم خانگی اطلاق می شود.

در قانون مدنی ایران اشاره‌ای بر ضرورت آوردن جهیزیه توسط عروس خانم نشده است. از این رو دختری که قصد ازدواج دارد، تکلیفی قانونی و شرعی مبنی بر آوردن جهیزیه به منزل شوهر ندارد. اما به لحاظ این که آوردن جهیزیه توسط دخترخانم، در فرهنگ ما رایج است این موضوع در صورتی که زندگی زوج ها به بن بست برسد، این مسئله، گاه محل اختلاف می شود. در این مطلب برآنیم تا برخی از اختلافات رایج در حین استرداد جهیزیه و مشکلات مربوطه با این مسئله را توسط وکیل پایه یک دادگستری بررسی کنیم .

وکیل طلاق توافقی در مشهد

امکان استرداد جهیزیه پیش از طلاق

وسایل و لوازمی که توسط دختر خانم برای شروع زندگی به منزل مشترک آورده می شود، همیشه در تملک وی خواهند بود. به عبارتی دیگر این مسئله که جهیزیۀ خریداری شده جهت زندگی مشترک صورت گرفته است، دلیل بر آن نمی شود که مرد، مالکیتی بر آنها پیدا کند. بعلاوه با در نظر گرفتن این که زن تکلیفی برای آوردن جهیزیه به منزل شوهر ندارد، بنابراین هر زمان که بخواهد می تواند درخواست استرداد جهیزیه را داشته باشد.

* یکی از پرسش های رایج در دعاوی خانواده از وکیل پایه یک دادگستری این است که آیا استرداد جهیزیه پیش از طلاق امکان پذیر است؟ پاسخ وکیل دادگستری به این سوال مثبت است.

استرداد جهیزیه نه تنها پیش از وقوع طلاق، بلکه در هر زمان دیگری امکان‌پذیر است. باید توجه داشت که منظور از جهیزیه در اینجا اموال و لوازمی است که توسط دخترخانم خریداری و تهیه شده است. بنابراین اموالی که توسط شوهر خریداری می شود، جزو جهیزیه عروس به حساب نخواهد آمد. جهیزیه در واقع همان است که در شروع زندگی مشترک زن به خانه شوهر آورده شده است و اگر در طول زمان این وسایل خراب یا مستهلک شوند، شوهر مسئولیتی و تکلیفی برای پرداخت وجه آن یا دادن جایگزین ندارد. زن اگر بخواهد این زمان دادخواست استرداد جهیزیه بدهد فقط آنچه باقی مانده را می تواند مسترد نماید.

 اذن شوهر در استرداد جهیزیه

همانگونه که پیش از این نیز ذکر شد، زن در زندگی مشترک، مالک تمام اموالی خواهد بود که توسط خود او خریداری شده و با عنوان جهاز یا هر عنوان دیگری به منزل مشترک آورده شده است. بر این اساس، زن می تواند هر گاه که بخواهد جهت استرداد جهیزیه خود اقدام کند. با توجه به اینکه زن مالک جهیزیه است و با توجه به این که وظیفه قانونی برای آوردن یا نگه داشتن جهیزیه ندارد می تواند هر موقع که بخواهد آن را مسترد نماید و برای این کار نیازی به اجازه و اذن شوهر ندارد.

نکته ای که در استرداد جهیزیه می بایست مورد توجه قرار گیرد آن است که این استرداد تنها در مورد اموال و جهیزیه زن انجام شود. عدم توجه به این مسئله و جابجایی اموال مرد سبب می گردد که شکایت هایی از سوی مرد مبنی بر سرقت زن صورت گیرد. اگرچه در غالب این شکایات به دلیل نبود عنصر معنوی جرم و یا عنصر معنوی (سوء نیت) شکایت مرد به نتیجه نمی رسد. در هر حال توصیه می شود در صورت تصمیم به استرداد جهیزیه، چند نفر از همسایگان به عنوان شاهد با شما همراه شوند تا اقلام و وسایلی که خارج می شود از سوی آنها مورد توجه قرار گیرد.

استرداد جهیزیه با فهرست

لزوم تهیه سیاهه یا فهرست از جهیزیه به چند دلیل از سوی برخی زوجین مورد توجه قرار می گیرد. دلیل نخست در این باره آن است که گاه با وجود آنکه برخی از اقلام جهیزیه توسط شوهر خریداری می شود اما در عمل، این اموال در فهرست جهیزیه زن نوشته می شود. در چنین شرایطی اگر زندگی زوجین به بن بست برسد، شوهر می بایست ثابت کند که این اموال توسط خود او تهیه شده است و جزو جهیزیه زن نیستند. برای پیشگیری از این اختلافات، توصیه می شود، لیست اموال و جهاز آورده شده به دقت در یک نسخه نوشته شود. بهتر است در این لیست، جزئیات اقلام نیز ذکر شود. مثلا اگر یخچال است از چه کارخانه است و چه مشخصاتی دارد یا اگر فرش است ماشینی یا دست بافت است و اگر دست بافت است با چه مشخصاتی، لزومی به امضاء شاهد ذیل سیاهه (فهرست جهیزیه) نیست اگر چه بودن امضاء شهودی امین خالی از فایده نیست. بدیهی است در زمان استرداد جهیزیه این لیست می تواند اساس کار قرار گیرد.
دلیل دوم آن است که در برخی از فهرست های تهیه شده به عنوان جهیزیه، طلاهای عروس (زوجه) هم با قید گرم به عنوان بخشی از جهیزیه ذکر می گردد. همانطور که می دانید و در تعریف جهیزیه نیز گفته شد جهیزیه اموال و وسایلی است که در زندگی مشترک توسط عروس تهیه می شود. لذا طلاهای زوجه متعلق به او و در تصرف اوست و مرد استفاده ای از آن ها ندارد و عرفا جزء جهیزیه محسوب نمیگردد.

در مواردی دیده شده است که زن به استناد لیست سیاهه جهیزیه که مرد امضاء کرده است و در آن طلا ذکر شده است دادخواست استرداد طلاها را تقدیم دادگاه کرده است. باید توجه داشت که در فرض هم زوجه طلاها را با خود به منزل شوهر آورده باشد در تصرف خود او بوده است زیرا در مجالس، مهمانی های روزمره استفاده می کرده است مگر این که مدعی باشد در طول زندگی زوج آن ها را برداشته است که از مقوله استرداد جهیزیه خارج است و به فراخور حال زن می تواند با اثبات آن شکایت کیفری یا حقوقی کند. در عرف ذکر طلا در جهیزیه به نوعی و به زعم عده ای دادن شان به زن است.

 

دستور موقت و استرداد جهیزیه

*سؤالی که متداولا در پله‌های دادگاه خانواده از  وکیل پایه یک دادگستری در مشهد  پرسیده می شود اینست که زن چگونه می‌تواند جهیزیه خود را از خانه شوهر خارج کند؟ زن چگونه می‌تواند با وکیل متخصص خانواده در سریع ترین زمان ممکن به جهیزیه خود دست پیدا کند؟

 

وکیل خانواده در مشهد

 

* هیچ قانونی اشاره ای به وظیفه تهیه ی ‘جهیزیه’ از جانب زوجه نکرده است. بدین مفهوم زوجه هیچ تکلیف قانونی و شرعی برای این امر ندارد بلکه تهیه ی جهیزیه از وظایف زوج می باشد.
زمانی که زوجه جهیزیه را تهیه می کند مالکیت از آن وی می باشد و شوهر فقط حق استفاده از آن را دارد اما اگر وسایل زندگی بر اثر استفاده و گذشت سال ها از زندگی خراب شده باشند و وسیله ی جدید جایگزین آن گردد وسایل مذکور دیگر جزو جهیزیه نیستند . بنابراین اگر زوجه بخواهد دعوی استرداد جهیزیه را مطرح کند فقط نسبت به آنچه باقی مانده می تواند طرح دعوی کند .

 

* زوجه در این دعوی می تواند درخواست دستور موقت را مطرح کند تا زوج نتواند نسبت به حیف و میل این اموال اقدامی انجام دهد.بر اساس این درخواست دادگاه دستوری مبنی بر توقیف مال یا انجام عمل یا منع از امری را صادر می کند.
که این امر در ماده ی ۳۰۱ قانون آیین دادرسی مدنی به آن اشاره شده است :” در اموری که تعیین تکلیف آن فوریت دارد دادگاه به درخواست ذی نفع دستور موقت صادر می کند .”

*در صورتی که این دستور صادر شود جهیزیه به طور موقت تا تعیین تکلیف به یک امین سپرده می شود که در این صورت زوجه می بایست از باب خسارت احتمالی تا چندین درصد قیمت جهیزیه را به حساب دادگستری واریز نماید که این مبلغ پس از قطعیت حکم مسترد می گردد .

 

وکیل استرداد جهیزیه در مشهد

اگر به دلیل عدم اطلاع از ریزه‌کاری‌های استرداد جهیزیه در پی یک وکیل مجرب و خبره هستید می توانید از مشاوره‌های وکیل استرداد جهیزیه درمشهد ، بهره بگیرید. وکیل مشهد یکی از برترین دانش آموختگان رشته حقوق قضایی و دارای پروانه پایه یک وکالت است که شما هموطنان گرامی می توانید با مراجعه به ایشان تخصصی ترین مشاوره ها و وکالت های ممکن در انواع دعاوی حقوقی ، کیفری، خانواده، بیمه، تجارت، تعزیرات، اداره کار، شهرداری و امور گمرکی را برای خود رقم بزنید.