وکیل ثبت در مشهد

وکیل برای اظهارنامه نوشتن در مشهد

وکیل ثبت در مشهد

ضرورت وکالت امور ثبتی

تاریخچه تشکیل سازمان ثبت اسناد و املاک، که در ابتدا اداره ثبت اسناد و املاک خوانده می شد، به دوره قاجاریه بر می گردد. این سازمان وظایفی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. از آن سو، با گسترش امور ثبتی، از بروز دعاوی ثبتی نیز گزیری نیست. بنابراین وکلای خبره با بررسی و تحقیق درباره امور ثبتی به وکالت امور ثبتی می پردازند تا بتوانند به احقاق حقوق طرفین دعوی کمک نمایند.

وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک

این سازمان که با نظارت قوه قضاییه به فعالیت می پردازد، وظیقه انجام انواع خدمات ثبتی، مشخص نمودن و ثبت حد و مرز و مشخصات املاک، اقدامات لازم جهت هرچه ساده تر نمودن معاملات رسمی، نظارت و بازرسی و اصلاح قوانین و مقررات و مطابقت آنها با استانداردهای کلی پذیرفته شده، اطلاع رسانی عمومی و پاسخگویی، تنظیم سند های رسمی، ثبت ادارات و شرکت ها و اختراعات و همچنین ثبت علائم تجاری و بسیاری وظایف دیگر را بر عهده دارد.

 

برای آشنایی با مشکلاتی که ممکن است در امور ثبتی به وجود آیند، ابتدا به بررسی دعاوی ثبتی می پردازیم.

دعاوی ثبتی

دعاوی ثبتی انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می شوند:

  • دعاوی اعتراض به ثبت یا دعاوی ثبت املاک:

رسیدگی به این دعوی در صلاحیت مراجع عمومی قضایی می باشد. این دعاوی شامل اعتراض به تحدید حدود ملک، اعتراض به ثبت ملک، اعتراض به حقوق ارتفاقی، اعتراض به رأی شواری حل اختلاف، تعیین وضعیت اراضی و اعیان فاقد سند رسمی و اعتراض با موارد اشتباهی پیش از ثبت ملک می باشد.

 

لزوم مراجعه به وکیل امور ثبتی

امروزه، بسیاری از وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به روش الکترونیکی و اینترنتی انجام می پذیرد و نیاز به حضور مردم در دفاتر و شعب ثبت نسبت به قبل بسیار کمتر شده است. پیچیدگی و دامنه وسیع امور ثبتی، منجر به بروز و پیدایش مشکلات امور حقوقی مختلفی شده است. این مسائل، لزوم اعطای وکالت امور ثبتی به یک وکیل خبره را دوچندان نموده است.