وکیل خوب چک در مشهد تهران خراسان

لیست وکلای مشهد

لیست وکلای مشهد


وکیل خوب چک در مشهد تهران خراسان

این که یک چک کیفری است یا حقوقی زمانی مطرح می شود که مشکلی در مورد چک پیش بیاید، اصطلاحا چک بلامحل یا برگشتی باشد و مشخص کننده نوع مسوولیت فردی است که چک را صادر کرده یعنی نشان می دهد او مسوولیت حقوقی دارد یا کیفری. در مورد چک کیفری علاوه بر این که می توان وجه چک را دریافت کرد، صادرکننده چک هم به مجازات حبس محکوم می شود اما در مورد چک حقوقی تنها می توان وجه چک را دریافت داشت و مجازات صادرکننده چک بلامحل ممکن نیست. نوع چک علاوه بر تعیین وجود مجازات یا عدم وجود مجازات تعیین کننده سرعت رسیدگی و نحوه رسیدگی هم هست.

چک کیفری سریع از چک حقوقی به نتیجه می رسد و دارنده چک در صورت شکایت کیفری سریع تر به پول خود می رسد و درگیر آیین دادرسی پیچیده دادخواست حقوقی نمی شود. اما فرصت برای شکایت کیفری محدود است. در مورد چک حقوقی همیشه می توان دادخواست مطالبه وجه داد و همانند دیگر طلب ها به شکل حقوقی پیگیری کرد.

اما در مورد چک کیفری لازم است که دو فرصت زمانی شش ماهه رعایت شود تا بتوان شکایت کیفری در مورد چک انجام داد.

طبق ماده ۱۱ قانون صدور چک

دارنده چک تا شش ماه از تاریخ صدور چک فرصت دارد که آن را به بانک برده و برگشت بزند و از بانک گواهی عدم پرداخت بگیرد و اگر این مهلت تمام شود دیگر چک قابل تعقیب کیفری نیست. همچنین دارنده چک تا شش ماه پس از صدور گواهی عدم پرداخت از بانک فرصت دارد تا علیه صادرکننده چک شکایت کیفری انجام دهد. اگر برگشت زدن چک و شکایت کیفری در این دو مهلت تعیین شده انجام نشود دیگر امکان شکایت کیفری وجود ندارد و تنها می توان از راه دادخواست حقوقی طلب خود را دریافت داشت. البته دلایلی که می توان بر اساس آنها چک را برگشت زد از جمله این موارد است