وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل پایه یک دادگستری مشهد

بهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

 

برای ارتباط با وکیل پایه یک دادگستری در مشهد، اقا رضا حسینی برج با شماره ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴ تماس بگیرید.

تاریخچه وکالت در دنیا

پیدایش شغل وکالت و ظهور تمدن بشری به همراه هم بوده است و از همان زمانی که انسان ها زندگی اجتماعی در کنار یکدیگر را بنا نهادند ضرورت وجود داور برای حل و فصل اختلافات را دریافته بودند.

از همین رو گفته می‌شود که از همان زمان پیدایش تمدن های اولیه در عراق و ایران و مصر، شغل وکالت اگرچه به نام های دیگر، ولی وجود داشته است.

بعد ها در یونان نیز شغل وکالت پیدا شد و به حدی وسعت یافت که به صورت حرفه مخصوصی درآمد و اولین مدرسه وکلای دادگستری در آتن تاسیس شد.

در ادامه حرفه وکالت به کشور رم وارد، و پس از توسعه تدریجی قوانینی نیز برای آن وضع شد.

با تبدیل شدن جمهوری رم به امپراطوری رم کشیشان وارد عرصه شده و کار وکلا را محدود کردند تا با این روش از احترام وکلا بکاهند ولی در عمل نتیجه دیگری به دست آمد و خود کشیشان نیز علاقه مند به حضور در این مسند شدند.

در این عصر بود که به وکلا اجازه داده شد در صورت تمایل وارد مرحله قضاوت هم بشوند.

در ادامه گسترش حرفه وکالت، لویی نهم در فرانسه به وکلا اجازه تاسیس تشکیلات و سندیکایی مخصوص را برای خود داد و پس از آن فیلیپ دوبوالوا این حرفه را مشخص تر کرده دو قوانینی برای آن به وجود آورد. در سال ۱۳۴۴ میلادی پارلمان فرانسه به میدان آمد و مقرراتی برای وکلای دادگستری تصویب کرد.

در عین حال بسیاری از قوانین مربوط به وکلای دادگستری به وسیله سندیکای خود آن ها مقرر می‌شد از جمله قوانین مربوط به مجازات و تادیب اعضای سندیکا.

 

در ادامه گسترش حوزه وکالت بسیاری از زمامداران از حرفه وکالت دادگستری و افراد شاغل در این حوزه خوششان نمی‌آمد و با وضع قوانین مختلف سعی در محدود کردن وکلای دادگستری می‌کردند.

به عنوان مثال ناپلئون این اختیار را به رئیس قضات فرانسه داد که هر وکیلی که دلش خواست را از کار بر کنار کند مجوز آن را باطل کند.

ناپلئون وکلا را مجبور به ذکر حق الوکاله خود در وکالتنامه کرد و حضور وکیل در جلسه دادگاه را غیرضروری اعلام کرد.

با این حال این حرفه و افراد شاغل در آن احترام و جایگاه خود را دوباره به دست آوردند به طوری که امروزه وکلا در اکثر کشورهای دنیا مجمع هایی مستقل دارند و بر اعضای خود نظارت می‌کنند.

 

کانون وکلای دادگستری

به صورت کلی، کانون وکلا یا کانون وکلای دادگستری، یک نهاد غیردولتی است که در هر کشوری وظیفه پشتیبانی و نظارت بر عملکرد وکلا را بر عهده دارد.

در ایران کانون وکلای دادگستری با عنوان کامل “اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران” – به اختصار به آن اسکودا می‌گویند – فعالیت می‌کند.

این نهاد غیردولتی در جهت گزینش و پذیرش، حمایت و نیز نظارت بر عملکرد وکلای دادگستری تشکیل شده است  دارای چندین کانون استانی و منطقه‌ای است. قدیمی‌ترین این کانون‎‌ها، کانون وکلای مرکز است.

 

و کانون وکلای دادگستری فارس، کرمان، اصفهان و غیره هر کدام نقش مخصوص به خود را در سطح استان ایفا می‌کنند.

با نگاهی به تاریخ، در ۱۲۸۷ قمری اولین ” کمیسیون تنقیح قوانین“ در ایران تشکیل شد.

وظیفه این کمیسیون تدوین قوانین جدید و روز امد از طریق ترجمه قوانین خارجی در ایران بود.

این کمیسیون در شوال ۱۳۳۲ قمری اولین فرمان راجع به وکلا را صادر کرد که به موجب ان وکلا موظف شدند در امتحانی شرکت کرده و گواهینامه صلاحیت بگیرند.

سیر تحول قوانین و مقررات مربوط به این حرفه از وابستگی کامل به وزارت دادگستری به جانب استقلال بوده است و این استقلال در ۱۳۳۱ در زمان نخست وزیری دکتر محمد مصدق با امضا لایحه استقلال کانون وکلا از جانب ایشان کامل شد.

این لایحه را بعدا” پارلمان نیز تایید کرد. استقلال کانون وکلا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به مدت قریب به هیجده سال به حالت تعلیق درامد و از طرف دولت برای کانون سرپرست تعیین شد تا اینکه در سال ۱۳۷۶ با تصویب قانون جدیدی بار دیگر هیات مدیره کانون وکلا انتخاب و دوران دیگری از فعالیت مستقل آن آغاز گردید. امروز در ایران دوازده کانون مستقل وکلا وجود دارد که تعدادی قریب به دوازده هزار نفر وکیل و کار اموز وابسته آن هستند.

چیزی که شخصیت یک وکیل پایه یک دادگستری را در جامعه شکل می‌دهد اعتبار ‘کلام’ وی می باشد. بنابراین هر وکیل پایه یک دادگستری باید وقتی نظر تخصصی و کارشناسی خود را بیان کند که اطمینان کامل از آن سخن خود داشته باشد و اظهارنظر خام و بدون تحقیق و بدون مطالعه می تواند اعتبار وکیل را بکاهد.

نکته : در وکالت در صورت ‘وحدت وکیل’ شخص صاحب تمام اختیاراتی که به وی داده شده است و در صورت فوت یا حجر، سمت وی زائل می شود.

 

 

وکیل پایه یک دادگستری در ایران

در کشور ما مانند بسیاری از کشورها تنها کسانی که مراحل خاصی را طی نموده و موفق به اخذ پروانه وکالت شده اند می توانند به عنوان وکیل در دادگاهها اعلام وکالت نمایند. برای اینکه شخصی بتواند در ایران وکیل دادگستری شود باید مراحلی را طی کند و صلاحیت هایی داشته باشد. اولین پیش نیاز برای یک شخص که قصد اخذ پروانه را دارد داشتن مدرک لیسانس حقوق است. بعد از آن شرکت در آزمون وکالت لازم است.

در اجتماع زمانی مردم احساس امنیت قضایی می کنند که همه بفهمند و درک کنند که در برابر قانون یکسان هستند و این احساس امنیت هم برای دادگاه و هم در برابر قانون میباشد.
تفسیر قانون توسط وکیل پایه یک دادگستری و تفسیر احکام، وکیل می‌خواهد که در غایت و در دادگاه فرد به عدالت برسد و تمام تلاش وکیل پایه یک دادگستری این است که قاضی در قضاوتش و دیدش و نگاهش به شاکی و متهم یکسان باشد حتی با اینکه میان اعتقادات قاضی با یکی از طرفین دعوا اختلافات گسترده باشد.

 

 

مطابق با قوانین کشور، وکیل دادگستری در مقام ایفای وظایف وکالت دارای همان جایگاه و شان و تامیناتی است که برای شغل قضاوت وجود دارد . در امر وکالت وکیل پایه یک دادگستری باید نکاتی را مورد توجه قرار دهد:١- حقوق موکل خودش را به خوبی بشناسد و از آنها دفاع کند،٢- عدالت هم برای او اهمیت ویژه داشته باشد، و توجه داشته باشد که عدالت در دادگاه خدشه دار نشود یعنی هر دوی این اهداف را مدنظر قرار دهد.

 

وکالت یعنی دفاع از حقوق مردم ،یک وکیل پایه یک دادگستری خوب باید قوانین را نقد کند و این نقد منتهی به اصلاح قوانین شود. زیرا دستگاه قضایی باید از بهترین قوانین بهره‌مند باشد تا بتواند قانون را به نحو صحیح اجرا کند، همانطور که می‌دانیم و تاریخچه ی عدل از خود گذرانده همه قوانین قابل نقد هستند و تنها قانون حق ( قانون خداست) که احتیاجی به نقد ندارد و عاری از هرگونه اشتباه است. تمام قوانین بشری قابل نقد هستند و وکیل پایه یک دادگستری باید در جهت رفع ابهام و رفع نواقص و اشکالات قوانین پیشنهاد دهد، و راجع به قوانین مختلف اظهار نظر کند و آنها را به چالش بکشند، زیرا عدالتی که باید در جامعه مستقر باشد تنها با بهترین قوانین است که به دست می آید.

وکیل پایه یک دادگستری قبل از قبول یا عدم پذیرش پرونده از جانب مراجعان بایستی تمام اوراق و مستندات پرونده را موبه‌مو بررسی و مطالعه و تحلیل کند و تمام حرف ها و مطالب بیان شده مراجعان را دقیق گوش کند و تمام نکات موضوع را مورد بررسی قرار دهد.وکیل پایه یک دادگستری قبل از قبول یا عدم پذیرش پرونده از جانب مراجعان بایستی تمام اوراق و مستندات پرونده را موبه‌مو بررسی و مطالعه و تحلیل کند و تمام حرف ها و مطالب بیان شده مراجعان را دقیق گوش کند و تمام نکات موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

وکیل پایه یک

آزمونی که هرساله در کانونهای وکلای دادگستری برگزار می گردد و افراد باید انتخاب نمایند که قصد شرکت در آزمون کدامیک از استانها را دارند و بعد از ثبت نام و پرداخت هزینه ها نسبت به شرکت در آزمون اقدام نمایند.

بعد از قبولی در آزمون، پروانه کارآموزی وکالت صادر می گردد که کارآموزان وکالت باید ۱۸ ماه کارآموزی در دادگاهها و در کنار یک وکیل پایه دادگستری را تجربه کنند. البته در این مدت نیز می توانند با تایید وکیل سرپرست خود و با اعمال محدودیت های قانونی مثل عدم اعلام وکالت در دیوانعالی کشور اقدام به وکالت نمایند. کارآموزان وکالت بعد از ۱۸ ماه کارآموزی و انجام تکالیف مقرر قانونی و نظامات کانون باید در آزمونی که توسط کانون متبوع برگزار میگردد شرکت نمایند که در صورت قبولی در این آزمون _ که به اختبار معروف می باشد_ پروانه پایه یک آنها صادر می گردد.

 

مراحل ذکر شده در بالا مراحل معمول و عادی اخذ پروانه وکالت است.

برای اخذ پروانه وکالت استثنائات قانونی نیز وجود دارد که از طی کردن همه یا برخی از مراحل بالا معاف هستند.

برای نمونه باید به قضات مستعفی یا بازنشسته دادگاهها اشاره کرد که نیاز به شرکت در آزمون و طی مراحل کارآموزی ندارند. تا زمان تصویب برنامه سوم توسعه تنها شیوه اخذ پروانه وکالت دادگستری طی کردن مراحل بالا بود.

اما با تصویب ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه روش دیگری هم به اخذ پروانه افزوده شد که به مشاوران حقوقی ماده ۱۸۷ مشهور شده اند. وکلای مذکور در آزمونی که توسط قوه قضاییه برگزار می گردد شرکت می نمایند و توسط قوه قضاییه به انها پروانه اعطا می گردد. مدت کارآموزی این وکلا و نحوه اخذ پروانه پایه یک آنها متفاوت بوده و دارای محدودیت های بیشتری در زمان کارآموزی و اخذ پروانه پایه ۲ می باشند. این تاسیس که عمری ده ساله دارد خارج از کانون وکلای دادگستری است.

 

وکیل پایه یک دادگستری مشهد

همانطور که در قسمت پیشین بیان شد، امروز وکلای دادگستری را باید به دو نوع کلی تقسیم نمود.

وکلایی که توسط کانون های وکلای دادگستری انتخاب و تعیین صلاحیت می شوند که این کانونها اعتبار و قدمت بالایی دارند و وکلایی که توسط مرکز مشاوران حقوقی و کارشناسان دادگستری انتخاب می شوند که این شیوه عمری کمتر از ۱۰ سال دارد. وکلای کانون به کارآموزان وکالت و وکلای پایه یک دادگستری تقسیم می شوند. اما مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضاییه ابتدا یک مدت کاراموزی را باید طی نمایند و پس از آن به مدت دوسال وکیل پایه ۲ می شوند و پس از گذراندن این مدت می توانند اقدام به اخذ پروانه پایه یک نمایند. کارآموزان موضوع ماده ۱۸۷ حق وکالت ندارند اما کارآموزان کانون تقریبا همچون وکلای پایه یک حق وکالت داشته با اعمال محدودیت های ذکر شده) و وکلای پایه ۲ مرکز مشاوران قوه قضاییه نیز محدودیت هایی در وکالت خواهند داشت.

 

حق العمل کاری و دلالی ‘در حکم وکالت’ هستند.

 

عقد وکالت عقد جایز از هر دو طرف، وکالت به مفهوم نیابت و جانشینی و اذن است که یک طرف آن موکل و طرف دیگر وکیل نام دارد که برای انجام امری، نایب قرار می‌گیرد.

ویژگی های عقد وکالت:

* عقدی جایز است.
* برای انجام دادن اعمال حقوقی است.
* مورد وکالت باید از اعمالی باشد که قانون مباشرت اصلیل را شرط نکرده باشد.
*در وکالت توالی ایجاب و قبول شرط نیست.
*وکالت با قبول وکیل محقق می شود.
*تعهد وکیل تعهد به وسیله است.
*اگر وکیل بدون اعلام قبولی مفاد وکالت را اجرا کند این اقدام حاوی قبولی است

وکالت مطلق

فقط مربوط به اداره کردن اموال موکل است. اگر مطلق برای فروش باشد وکیل خود نمی تواند طرف معامله واقع شود مگر بهای کالا معین و مظنه بورسی داشته باشد.

نکته

اگر شخصی مامور انجام ‘عمل مادی’ شود ،عمل دیگر وکالت نیست. در اینجا دو حالت متصور است:
یک- عقد معوض باشد>>>
یا اجاره اشخاص است یا جعاله
دو- عقد معوض نباشد>>>
مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی می شود.

 

ارثیه زنان از ملک و زمین

 

وکالت بلاعزل

اگر عقد جایز وکالت در ضمن عقد لازمی به صورت شرط درآید و یا موکل حق عزل وکیل را از خود سلب یا ساقط کند وکالت لازم می شود، اما همچنان با فوت وکیل یا موکل، باطل می‌شود

 

عقد صلح: از اعمال حقوقی تبعی نیست.
اخذ به شفعه: ایقاع تبعی است.
ابرا و حواله: از اعمال حقوقی تبعی هستند و انعقاد آنها تابع وجود دین است.

 

 

وکالت ممکن مجانی یا با اجرت باشد. و تابع به ترتیب:
١- قرارداد
٢-عرف
٣- اجرت المثل
می باشد.

 

 

 

نکته:

علت اصلی انفساخ عقد وکالت با فوت یا جنون وکیل یا موکل مربوط به جایز بودن عقد وکالت نیست، بلکه به علت قطع و زوال اذن است.

نکته:

هرگاه عقد وکالت به سود موکل ضمن عقد لازم درج شود و عقد از جانب وکیل قابل فسخ نیست

نکته:

اگر عقد به نام وکیل و به حساب موکل باشد، ‘حق العمل کاری’ است و ‘درحکم وکالت’ است. و دلالی نیز ‘درحکم وکالت’ است.

نکته:

اگر وکیل بدون اعلام قبولی مفاد آن را انجام دهد، این اقدام حاوی قبولی نیز هست مشروط بر اینکه از وکالت آگاه باشد.

نکته:

شخصی که عمل فروختن بلیط اتوبوس و سینما بعهده دارد، اجیر است نه وکیل.
اگر کسی دیگری را مامور فروش مالی که به هر قیمت و به هر کس، یا آن را به مصرفی برساند ولی به او بهای معینی بدهد رابطه دو طرف تابع وکالت نیست شاید بیع باشد.

نکته:

در عقد هبه فوت موجب لزوم عقد می شود چون این عقد جایز با فوت هر یک از واهب یا متهب تبدیل به لازم می شود و قابل رجوع نیست.

نکته:

عزل ناهنجار و ناروای وکیل در موردی که سوء استفاده از حق محسوب شود موجب ضمان است.

نکته:

تعیین مدت وکالت، با انقضاء مدت عقد خود به خود منفسخ می شود.

نکته:

در عقد هبه فوت موجب لزوم عقد می شود چون این عقد جایز با فوت هر یک از واهب یا متهب تبدیل به لازم می شود و قابل رجوع نیست.

نکته:

عزل ناهنجار و ناروای وکیل در موردی که سوء استفاده از حق محسوب شود موجب ضمان است.

نکته:

تأثیر فوت و حجر در وکالت اگر ضمن عقد لازم درج شود، در وکالت و تمام عقود اذنی باعث از بین رفتن وکالت میشود و وکالت منفسخ می‌شود.

نکته:

شرط اسقاط حق عزل ضمن وکالت نیز معتبر و الزام آور است و آن را ساقط می‌کند.

نکته:

اثر عقد وکالت اعطای نیابت است به نام و حساب موکل

نکته:

تعهداتی که وکیل پذیرفته و نفع و ضرر آن برای موکل تحمیل می‌شود

نکته:

موضوع وکالت تنها انجام اعمال حقوقی نه اعمال مادی است موضوع وکالت فقط عمل حقوقی (اعتباری) است.

نکته: 

برای انعقاد تمام اعمال حقوقی میتوان وکالت داد غیر از وصیت و حیازت مباحات

نکته:

وکالت را باید تفسیر محدود کرد یعنی هر جا نسبت به اختیار وکیل تردید شود اصل بر عدم اختیار است

 

سخن بزرگان: آن چنان رفتار کن که رفتار تو بتواند به صورت قانون کلی درآید. “کانت

سخن‌بزرگان: قانون طبیعت این است که همیشه حق با کسی است که به صراحت حرف میزند ولی کیست که معنای صراحت را درک کند؟!!( هیتلر)

سخن بزرگان: هر احمقی می تواند قانون برجای نهد که احمق دیگری به آن اهمیت بدهد.

سخن بزرگان: بدی را با عدالت پاسخ دهید، مهربانی را با مهربانی. (کنفوسیوس)

سخن بزرگان: به گونه ای زندگی کنید که وقتی فرزندانتان به یاد عدالت، صداقت و مهربانی می افتند شما در نظرشان جلوه گر شوید. (جکسون براون)

سخن بزرگان : آزادی مستلزم مساوات است، در برابر قانون همه یکسان هستیم.

وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل پایه یک دادگستری مشهد