قانون مهریه ۱۴۰۲

قانون مهریه ۱۴۰۲

قانون مهریه ۱۴۰۲

قانون مهریه در ایران موارد مختلفی را تنظیم می‌کند که ممکن است به نفع همسر و همسر سابق تعیین شود. در زیر به برخی نکات و شرایط مهم در مورد مهریه در ایران اشاره می‌شود:

  1. مهریه در قانون ایران تعیین می‌شود: مهریه توسط دادگاه تعیین می‌شود و به عنوان یکی از حقوق مالی همسر در نظر گرفته می‌شود. مهریه می‌تواند به صورت پول نقد، مسکن، خودرو، طلا، جواهرات، یا سایر دارایی‌ها تعیین شود.
  2. عوامل تعیین مهریه: در تعیین مهریه، عوامل متعددی مثل وضعیت اقتصادی طرفین، مهارت‌ها و توانایی‌های هر طرف، و شرایط اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.
  3. شرایط مهریه سکه در سال ۱۴۰۲: شرایط مهریه سکه ممکن است به تغییر برود و به میزان تورم و شرایط اقتصادی جامعه وابسته باشد. برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد شرایط مهریه سکه در سال ۱۴۰۲، به وکیل مشاور حقوقی مراجعه کنید یا به سازمان مربوطه مراجعه کنید.
  4. پرداخت مهریه: پس از تعیین مهریه توسط دادگاه، طرفین موظف به پرداخت مهریه می‌شوند. عدم پرداخت مهریه توسط هر طرف ممکن است موجب تخلفات قانونی شود.
  5. تغییر در شرایط: اگر شرایط مالی یا اجتماعی هر یک از طرفین پس از تعیین مهریه تغییر کند، می‌توانند به دادگاه درخواست تغییر مهریه را ارائه دهند.

 

 

قانون مهریه ۱۴۰۲ چیست؟

مهریه در ایران یکی از حقوق مالی مهم زنان بعد از انعقاد عقد نکاح است. این مهریه توسط مواد قانونی تنظیم شده و به عنوان حق مالکیت زن تعیین می‌شود. این به معنایی است که زن مالک مهریه است و می‌تواند در هر زمان که بخواهد، مهریه را از شوهر خود مطالبه کند. همچنین، شوهر نیز موظف به پرداخت مهریه است و در صورت عدم پرداخت ممکن است مشکلات قانونی را در پی داشته باشد.

این مهریه ممکن است به صورت نقدی یا در اشیاء مشخص مانند مسکن، خودرو، طلا و جواهرات تعیین شود، و این مسائل توسط دادگاه تعیین می‌شوند. توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی هر زوج، مهارت‌ها و توانایی‌های طرفین و دیگر عوامل مشابه در تعیین مهریه بسیار مهم است.

 

مورد اول:

مطابق با تبصره اول ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی در ایران، مهریه به میزان واحد پولی متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه توسط بانک مرکزی تعیین و پرداخت می‌شود. این بیان می‌رساند که ارزش مهریه در زمان پرداخت متغیر است و به تغییرات نرخ تورم و اقتصادی زمان وابسته دارد.

اگر زن مهریه را از طریق دادگاه مطالبه کند یا اگر مرد بخواهد برای بری الذمه شدنش مهریه زن را پرداخت کند، مبلغ مهریه بر اساس شاخص قیمت سالانه تعیین شده توسط بانک مرکزی به میزان متناسب با تغییرات اقتصادی محاسبه و پرداخت می‌شود. در غیر این صورت، مرد ممکن است مدیون مبلغ مهریه به مقدار معین بماند.

تغییراتی که در این ماده ایجاد شده است، به نظر می‌رسد که به منظور تطبیق مهریه با شرایط اقتصادی و تورم جامعه ایران اعمال شده باشد تا ارزش مهریه در طول زمان حفظ شود.

 

مورد دوم:

قانون جدید مهریه در ایران به منظور کاهش تعداد زندانیان بابت مهریه و تسهیل اجرای محکومیت‌های مالی اقدام به اصلاح شده است:

  1. زن مهریه تعیین شده را تا میزان یا معادل صد و ده عدد سکه می‌تواند مطالبه کند و در صورت عدم پرداخت مهریه توسط مرد، می‌تواند حکم جلب مهریه بگیرد.
  2. مرد نیز در صورت عدم توانایی به پرداخت کامل مهریه، می‌تواند درخواست تقسیط مهریه را ارائه دهد. این به این معناست که مهریه به صورت قسطی با تعیین مقدار اقساط توسط دادگاه به زن پرداخت می‌شود.

این تغییرات به نظر می‌رسد که به منظور تسهیل فرآیند پرداخت مهریه و کاهش مسائل حقوقی مرتبط با آن انجام شده باشند.

 

قانون جدید مهریه در ایران تغییراتی در مورد اجرای محکومیت‌های مالی و اعسار مردان در پرداخت مهریه اعمال کرده است:

  • اگر مرد دلالت بر توانایی مالی داشته باشد و یا مهریه را به عنوان دین یا مال دریافت کرده یا بدست آورده باشد، بر عهده او است که اثبات کند که توانایی پرداخت مهریه را ندارد، مگر اینکه بتواند ثابت کند که آن مال تلف حقیقی یا حکمی شده است.
  • در مواردی که مرد در عوض دین، مالی دریافت نکرده یا تحصیل نکرده باشد، اگر زن ادعا کند که مرد توانایی پرداخت مهریه را دارد و نتواند توانایی مالی فعلی یا سابق مرد را ثابت کند یا ملائت مالی فعلی یا سابق مرد نزد قاضی محرز نباشد، ادعای اعسار با سوگند مرد مطابق با تشریفات مقرر در قانون آیین‌ دادرسی مدنی پذیرفته می‌شود.
تماس 09156024004