مراحل شکایت از پزشکان

نحوه شکایت از پزشک زیبایی

مراحل شکایت از پزشکان

 عمل یا تخلف غیرقانونی

در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ و در قانون نظام پزشکی به جرایم پزشکی و نحوه تعقیب پزشکان اشاره شده است. نحوه شکایت از پزشک یکی از موضوعات مهم در جرایم پزشکی است. اگر پزشک در انجام وظایف خود سهل انگاری یا اشتباه کند که به ضرر بیمار باشد می تواند از پزشک برای جبران خسارت شکایت کند. از دیگر مواردی که بیمار نسبت به پزشک احساس می کند عبارتند از: افشای راز بیمار، تقلب، سهل انگاری در درمان، بی احتیاطی، تخلف پزشکی، قصور پزشکی، رفتار غیراخلاقی، عدم استفاده از امکانات پزشکی و ….

همچنین ممکن است تجربه ناخوشایندی در زمینه قصور و تخلفات پزشکی داشته باشید و ندانید که چگونه از پزشکی که به طور تصادفی یا عمدی به روح یا جسم شما آسیب وارد کرده شکایت کنید. دانستن مراحل شکایت پزشک راهنمای خوبی برای شما خواهد بود. یعنی وقتی صحبت از جرایم پزشکی می شود شامل مواردی است که در قانون مجازات اسلامی مقرر شده است. از مهم ترین عناوین مجرمانه در حوزه جرایم پزشکی، قتل عمد، سقط جنین و صدمه بدنی را می توان نام برد.

یکی از چالش های اصلی افرادی که از پزشک شکایت می کنند رسیدگی به شکایت از پزشک بر اساس ماهیت آن است. یک دارو می تواند در نتیجه سهل انگاری به بیمار آسیب برساند یا در نتیجه قصور پزشکی به بیمار آسیب برساند. قصور پزشکی زمانی است که پزشک عمدا یا ناخواسته از وظیفه مراقبتی خود کوتاهی کند. قصور پزشکی زمانی رخ می دهد که پزشک عمدا مرتکب جرم شود.

 

چگونه از پزشک شکایت کنیم؟

وقتی از پزشک شکایت می کنید به این معنی است که پزشک قبل، حین و بعد از درمان سهل انگاری یا سهل انگاری کرده و در نتیجه بیمار آسیب دیده است. به طور کلی، بیماران باید مراحل زیر را برای هدایت فرآیند شکایت در مورد پزشک، سازمان شنوایی، روند درخواست و موضوع شکایت انجام دهند:

مراجعه به دفتر خدمات قضایی و طرح شکایت اولین مرحله شکایت از پزشک است.

بسته به موضوع شکایت، مستندات لازم همراه با ارائه درخواست  در پرونده  درج می شود.

پس از ثبت شکایت، بسته به محتوا، شکایت به مرجع مسئول ارسال می شود.

معمولاً پس از طرح شکایت از پزشک در مورد قصور پزشکی، پرونده برای بررسی توسط کمیسیون عالی ارجاع می شود. پس از تصمیم کمیسیون عالی به مراجع قضایی ارسال می شود. بیماران در صورت سهل انگاری به پزشکی قانونی مراجعه می کنند تا میزان صدمات جسمی آنها مشخص شود.

نکاتی که در فرآیند شکایت از پزشک باید به آن توجه شود، دلایل اثبات قصور، تخلف، قصور و عدم صلاحیت پزشک است. تمام این شواهد باید در شکایت کیفری شما گنجانده شود. یکی از بهترین راه ها برای تشکیل پرونده جنایی ارائه شواهدی است که نشان می دهد پس از درمان یا جراحی از خود مراقبت کرده اید. چرا ممکن است بپرسید؟ زیرا در موارد قصور پزشکی، پزشکان برای اثبات عدم وجود قصور پزشکی بر عدم توانایی بیمار در مراقبت از خود تکیه می کنند.

 

تماس 09156024004