انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی

وکیل برای اظهارنامه نوشتن در مشهد

انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی

 

 

۱- یکی از مواردی که میتواند موضوع پیگیری کیفری باشد تهدید به انتشار عکسهای خصوصی است.در این مرحله شخص تنها اقدام به تهدید بابت انتشار تصاویر خصوصی میکند و مشمول عنوان مجرمانه ی تهدید میگرددبه نحوی که همین تهدید ساده با توجه به شدت و گستردگی جرم و حسب نظر قاضی مشمول شلاق تا ۷۲ ضربه و یا حبس تا دو سال است. و میتوان از طریق مراجعه به دادسرای محل وقوع جرم (اعلام تهدید) اقدام به شکایت کیفری کرد.۲-گاهی فرد از مرحله ی تهدید عبور میکند و بدون رضایت صاحب عکس اقدام به انتشار آنها میکند.وکیل در مشهد اگر این عکس در رده ی تصاویر مستهجن باشد حتی اگر متعلق به خود فرد و یا با رضایت صاحب فرد باشد مطابق ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه ای محکوم به حبس یا جزای نقدی و یا هردو میگردد.
این مجازات همچنین در ماده ۱۷ همان قانون در مورد اشخاصی که بدون رضایت شخص اقدام به انتشار تصاویر و یا فیلمهای خصوصی افراد کنند اجرا خواهد شد.

آیا اسکرین شات ها سند محسوب می شوند

برخی مواقع دیده شده که دو نفر توسط پیامک در موبایل خود و یا شبکه‌های اجتماعی تلگرام ، وایبر ، و اتساپ و غیره در رابطه با مسایلی صحبت کرده‌اند و بعد از آن، یک دیگر را تهدید کرده که از صحبتهای آنها اسکرین شات دارد و او را تهدید می‌کند که اگرفلان کار را انجام ندهی آنها را پخش می‌کند و او هم از ترس اینکه مبادا متن این پیام‌ها منتشر شود، از شکایت صرف نظر کرده و تن به خواسته طرف می‌دهد در صورتیکه واقعیت اینگونه نیست و امکان شکایت در این خصوص وجود دارد . وکیل مشهدماجرای اسکرین‌شات‌ها صورتِ مسائل عموماً شبیه به‌هم‌اند.
یک نفر از متن چت‌ها، گفتگوی‌های دونفره، خلوت‌ها و عکس‌ها اسکرین‌شات برمی‌دارد و سپس طرفِ مقابل را تهدید به افشای این محتوا می‌کند. این تهدیدها گاهی صرفا برای ارعاب، ایجاد هراس، آبروریزی و اخاذی مالی و گاهی بهانه‌ای برای اجبار به کامجویی‌های غیراخلاقی دیگر است.
چند توضیح و توصیه ضروری: افشای اطلاعات خصوصی جرم است