انواع جرایم سایبری

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

وکیل جرایم سایبری

جرایم سایبری به عنوان بخشی از جرایم اینترنتی تلقی میگردد و شامل جرایمی است که در محیط سایبری و مجازی اتفاق می افتد. محیط سایبری محیطی غیر واقعی است که کاربران آن می‌توانند به هر قسم خدمات و اطلاعات الکترونیکی در سرتاسر دنیا دستیابی پیدا کنند. مجرمین سایبری بسیار متنوع بوده که عبارت اند از: هکرها، کرکرها، فریک‌های تلفن ، سایبرکرایم و تروریسم سایبری و….

 

تعریف جرم سایبری

جرم سایبری ، عبارت است از مجموعه فعالیت های مجرمانه که هدف اصلی در ان، یک کامپیوتر یا یک شبکه مشخص میباشد. جرایم سایبری هرکدام هدف های مخصوص به خود را دنبال میکنند. برخی از آنها به دنبال حمله مستقیم به دستگاه های رایانه ای به منظور نابود سازی و یا غیرفعال نمودن آنها میباشند. برخی دیگر به دنبال پخش بدافزار ها ، برخی دیگر به دنبال سرقت اطلاعات  و…. میباشند.

 

جرایم سایبری در حوزه مالی

۱-فیشینگ

یکی از ساده ترین راه ها برای حمله سایبری میباشد. فیشینگ عبارت است از مجبور نمودن کاربر برای کلیک نمودن بر روی لینک وب به منظور بازنمودن فایل پیوست یا تکمیل نمودن یک فرم آنلاین میباشد. این عملیات در قالب ارسال ایمیل صورت میگیرد. گاهی این پیام ها از طرف یک سازمان معتبر و بزرگ مانند شرکت های هولدینگ و… ارسال میگردد.

۲-باج خواهی آنلاین

نام دیگر آن ، اخاذی اینترنتی میباشد. در این روش، پس از آلوده نمودن کاربر شخصی یا شرکت طعمه به بد افزار ، اسناد و پرونده های مهم را مسدود نموده و سپس مجرمان ، برای بازگرداندن اسناد ، تقاضای پول های هنگفت میکنند.

۳-نقض قوانین کپی رایت

به عنوان رایج ترین شکل جرم آنلاین شناخته میشود. این جرم عبارت است از ، استفاده از محتوای حفاظت شده در قالب حق چاپ، در راستای منافع شخصی به صورت گسترده در وب سایت ها میباشد. البته گاهی نیز وب سایت های زیادی ، محتواهای دارای حق کپی رایت را به صورت غیرقانونی منتشر میکنند.

 

ارثیه زنان از ملک و زمین

 

جرائم سایبری مربوط به نفوذ به حریم خصوصی

این دسته از جرایم با هدف دسترسی به اطلاعات محرمانه اشخاص صورت میگیرد.

۱-سرقت هویت

این نوع سرقت، به منظور تغییر هویت دیجیتالی یک شخص رخ میدهد. برای مثال ، کلاهبرداران با به دست آوردن اطلاعات شخصی یک قربانی، برای دریافت یک وام بزرگ اقدام میکنند.

۲-جاسوسی

نوعی نظارت مخفی بر زندگی اشخاص میباشد. این نظارت به صورت های مختلفی صورت میگیرد: هک کردن دوربین های مداربسته، نفوذ نمودن به کانال های ارتباطی از قبیل : پیام کوتاه ، ایمیل ، شبکه های مجازی و…

۳-هرزنامه ها

رایج ترین هرزنامه ها ، اسپم ها میباشند. هرزنامه عبارت است از هرپیامی که بدون رضایت قبلی کاربر ، ارسال شده باشد. هرزنامه ها میتوانند از ایمیل های ناخواسته ، پیام کوتاه و یا سایر کانال های ارتباطی استفاده کنند.

 

جرایم سایبری در حوزه فعالیت های سیاسی و اجتماعی

گاهی جرایم سیاسی به منظور تغییر نگرش سیاسی جامعه و یا ایجاد آسیب بر جامعه و یا کاهش تاثیر افراد و گروه ها بر جامعه صورت میگیرد.

۱-آزار و اذیت و نفرت پراکنی

این جرم سایبری، در قالب ایمیل های توهین آمیز و یا ارسال پیام های فوری برعلیه یک شخص یا گروه و با توجه به ویژگی های نژادی، جنسیتی، مذهبی و.. صورت میگیرد.

۲-تروریسم سایبری

گاهی جرایم سایبری بوسیله سازمان ها و گروه های افراطی و متخاصم صورت میگیرد. در این حالت ، گروه های مذکور ، از فضای مجازی به منظور آسیب رساندن به زیرساخت ها ، ترور ، گسترش تبلیغات و… استفاده میکنند.

۳-تحقیر سایبری

گاهی استفاده از دستگاه های رایانه ای ، با هدف تحقیر یا ارعاب تمام یا برخی افراد جامعه صورت میگیرد. مانند انتشار تصاویر حساس از کودکان با هدف استثمار کودکان.

 

سایر جرایم سایبری

این بخش از جرایم سایبری ، در فضای دارک وب صورت میگیرد.

۱-انتشار محتوای غیراخلاقی

این موضوع ، در بسیاری از کشورها ، به عنوان جرم تلقی میشود. این قسم محتوا میتواند در قالب خشونت شدید و یا محتوا های مربوط به حیوانات و یا مسائل جنسی باشد. البته باید خاطر نشان نمود که گسترش محتواهای غیراخلاقی برای کودکان ، در اکثر کشورهای دنیا ممنوع است.

۲-توزیع اسلحه و مواد مخدر

بخش مهم دیگری در حوزه دارک وب ، مربوط به مجرمان اسلحه و مواد مخدر میباشد. در واقع سهم بزرگی از بازار اسلحه و مواد مخدر، در این فضا میباشد.

 

روش های حمله جرایم سایبری

معمولا سه روش اصلی برای حمله سایبری وجود دارد:

روش اول

این روش مبتنی بر استفاده از بدافزار ها میباشد. در واقع ، مجرمان در این روش، با استفاده از بدافزار ها، سیستم عامل ها و نرم افزار ها را تحت تاثیر قرار میدهند. البته استفاده از گذرواژه های طولانی، اجرای نسخه های پشتیبان، به روزرسانی های مکرر و… میتواند در جلوگیری از این روش موثر باشد.

روش دوم

این روش ، متکی به حملات منع سرویس میباشد. در این روش ، شخص مهاجم، تعداد زیادی درخواست را به سرور ارسال نموده که منجر به اضافه بار شده و در نهایت باعث آفلاین شدن سرور مذکور میگردد. در این حالت، هیچ بدافزاری ارسال نشده و صرفا هدف، خارج نمودن سرویس از دسترس بازدیدکنندگان میباشد.

روش سوم

این روش، ترگیبی از کد مخرب و مهندسی اجتماعی میباشد. رایج ترین شکل این حمله ، فیشینگ میباشد. در این حالت، یک قربانی فریب میخورد و در ادامه ، با کلیک بر روی پیبوند و یا فرم آنلاین، نسبت به تکمیل آن اقدام نموده و در نهابت، اقدام به سرقت هویت کاربر میکند.