با خودروهای مزاحم جلوی در ورودى منزل خود چه کنیم؟

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

با خودروهای مزاحم جلوی در ورودى منزل خود چه کنیم؟

اگر شخصی (از همسایگان یا اهل محل) خودروی خود را طوری پارک می کند که شما نمی توانید وارد پارکینگ منزل یا محل کار خود شده (یا از انجا خارج شوید) ، و این کار را تکرار میکند، لازم است در هر نوبت ، از این وضعیت عکس بگیرید و نیز از دیگران بخواهید که شاهد این قضیه باشند، تا بعدا بتوانید با ارائه ان عکسها ، از صاحب خودرو به عنوان « ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق» شکایت کرده و افرادی که این صحنه را دیده اند نیز به عنوان شاهد معرفی کنید.

اگر هم ماشین غریبه ای (که از اهالی محل نیست) برای اولین بار جلوی پارکینگ شما پارک کرده و مانع رفت و آمد شما شده، می توانید با پلیس ۱۱۰تماس بگیرید.

از نظر پلیس و قانون ، پارک کردن خودرو مقابل درب منازل دیگران (حتی اگر برای پنج دقیقه باشد) ، تخلف محسوب می‌شود و مصداق توقف در محل ممنوع است و علاوه بر جریمه ، خودرو توسط جرثقیل پلیس (بدون دریافت هزینه جرثقیل از شما که شاکی هستید) به پارکینگ پلیس منتقل خواهد شد.

 

 اگر یک خودرو مزاحم ورود و خروج شما به پارکینگ منزلتان بشود، می توانید شکایت کیفری کنید یا خیر؟

اگر شخصی بطور مستمر خودرو خود را طوری پارک کند که شما برای ورود و خروج به پارکینگ منزلتان دچار مشکل شوید، پس از آنکه در ساعات مختلف از آن عکس گرفتید، شکوائیه “مزاحمت و ممانعت از حق” به دادسرا ارائه دهید تا مورد رسیدگی قرار گیرد. در مورد پارک کردن خودرو ناشناس جلوی منزل هم می توانید موارد را به ۱۱۰ گزارش کنید. بر اساس قانون، پارک خودرو مقابل در ورودی منازل، مصداق توقف در محل ممنوع و تخلف محسوب می شود و جریمه هم دارد.

آیا پنچر کردن خودرو در مکان‌های پارک ممنوع جرم است؟

در واقع نوشتن چنین عبارات تهدید آمیزی با هر انگیزه‌ای که باشد، در هر حال تعرض به حقوق شهروندی افراد تلقی می‌شود و در صورت عملی شدن، گاه می‌تواند شخص را مشمول مجازات قانونی کند.
هر چند نمی‌توان به طور قاطع عمل این افراد را ماده ۶۶۹ قانون مجازات تحت عنوان تهدید منطبق دانست، اما تحت حصول شرایطی و بنا به اوضاع و احوال حاکم بر قضیه ممکن است شخص مورد شکایت قرار بگیرد.
البته باید توجه داشت که در این خصوص نباید دچار افراط یا تفریط شد.
توضیح آنکه هرچند، از طرفی افراد نمی‌بایست با توقف خودروی خود در مکان نامناسب سبب اختلال در رفت و آمد دیگران شوند؛ اما از طرف دیگر کسانی که برایشان مزاحمت ایجاد شده نیز حقی در خصوص ایراد صدمه به خودروی پارک شده و یا تهدید در این خصوص ندارند.
همه افراد جامعه دارای حقوقی هستند و آزادی‌های افراد همیشه محدود به حفظ آزادی‌های دیگران می‌باشد. در این مورد نیز چنین است.
افرادی که از مزاحمت دائمی خودرو‌های پارک شده در مقابل پارکینگ و در‌های ورودی ساختمان خود یا اماکن مشابه به ستوه آمده اند نیز جزو شهروندانی هستند که می‌بایست حقوق آن‌ها رعایت شود.
اما قانون اجازه برخورد خود سرانه را به افراد نمی‌دهد. در نتیجه شهروندان در هنگام نقض حقوق خود می‌بایست به مراجع قانونی مراجعه کرده و از ایشان اجرای اقدامات متناسب را خواستار شوند.

 

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد