صفر تا صد مهریه

وکیل خوب مهریه در مشهد

صفر تا صد مهریه

وکیل مهریه در مشهد
* مهریه از جمله مهم ترین حقوق زنان در اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است؛ این حق پس از جاری شدن عقد نکاح به وجود می‌آید و بر هر مرد مسلمان واجب است که مهریه همسر خود را پرداخت کند؛ در این مطلب قصد داریم تا به بررسی روش‌های دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت در مشهد و اجرای مهریه از طریق دادگاه بپردازیم. اگر به یک وکیل خوب برای مهریه در مشهد نیاز دارید بهتر است درباره مهریه و قوانین آن بیشتر بدانید. در ادامه با ما همراه باشید تا با وکیل مهریه در مشهد آشنا شوید.
 شماره وکیل مهریه در مشهد
۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴

مزایای وکیل مهریه در مشهد

در صورتی که در مشهد زندگی می کنید برای بررسی پرونده های مربوط به مهریه باید از یک وکیل متخصص مهریه در مشهد کمک بگیرید. مشاوره با یک وکیل مهریه خوب در مشهد مزایایی به شرح زیر دارد:
+ زن می تواند بدون مراجعه به دادگاه درخواست مهریه نماید.
+ وکیل مهریه می تواند مراحل دادرسی را با سرعت بیشتری انجام دهد.
 + وکیل متخصص مهریه در مشهد با روش های قانونی می تواند اموال مرد را شناسایی و آن ها را توقیف کند.
+ در صورتی که مرد از دادن مهریه امتناع کند یک وکیل باتجربه می تواند درخواست حکم جلب نموده و با روش های قانونی مرد را وادار به پرداخت مهریه نماید.
+ وکیل مهریه در رد دادخواست اعسار مرد نقش مهمی دارد.
اگر در زمینه مسائل مرتبط بامهریه سوالی دارید می توانید بدون مراجعه حضوری با مشاوره تلفنی در مشهد با وکیل مهریه در تماس باشید.

اجرای دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت یا وصول مهریه از طریق دادگاه؟

باتوجه به قانون اساسی کشور و همچنین شرع مقدس، پرداخت مهریه پس از جاری شدن صیغه عقد بر عهده همسر اوست؛ اما با توجه به قوانین جدیدی که بر اساس نیاز جامعه به وجودآمده اند، امروزه وصول مهریه نسبت به گذشته دچار تغییراتی شده است.طلاق معمولا در اثر اختلاقات شدید بین همسران اتفاق می‌افتد، در این زمان معمولا خانوم‌ها به دنبال راهی برای وصول مهریه خود هستند؛ در کشور ما وصول مهریه ازطریق اجرای ثبت و اجرای مهریه از طریق دادگاه امکان پذیر است.

وصول مهریه از طریق اجرای ثبت در مشهد

اجرای ثبت یکی از روش‌هایی است که به وسیله آن می‌توان مهریه را به اجرا گذاشت؛ در این روش زوجه و یا وکیل قانونی وی، با در دست داشتن حکم وکالت و اسناد مربوط به ازدواج، به دفتری که در آن ازدواج زوج ثبت گردیده است مراجعه می‌کند. در این روش دیگر نیازی به حضور در دادگاه نیست و زوجه با مراجعه به دفتر ثبت قادر به دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت در مشهد خواهد بود؛ البته این روش دارای قواعد و جزئیاتی است که در ادامه به آنها خواهیم‌ پرداخت.
بدوا زوجه یا وکیل معرفی شده از سوی زوج به دفتر ثبت ازدواج  مراجعه و با ارائه مدارک سند نکاحیه و شناسنامه در خواست صدور اجرائیه نموده و پس از آنکه دفتر ازدواج اجرائیه را صادر نمود زوجه یا وکیل استعلام های مربوط به حساب های بانکی ، اداره راهور ، ثبت اسناد و املاک و همچنین ممنوع الخروجی را درخواست و پس از آن در اداره ثبت اسناد پرونده ی تشکیل و جهت اطلاع از موارد فوق میبایست با اخذ نوبت به اداره مربوطه مراجعه گردد تا اقدامات مقتضی جهت توقیف موارد فوق و همچنین مزایده اموال صورت گیرد. و ادامه زوجه میتواند بابت مهریه در مزایده شرکت و اموال توقیف شده را در ازای مهریه خریداری نماید.

برخی از مزایای دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت در مشهد

+ در این روش زوجه قادر است تا به سرعت همسر خود را ممنوع الخروج کرده و از فرار وی به خارج از کشور جلوگیری کند.
+ در وصول مهریه از طریق اجرای ثبت، فرد شاکی، یعنی زوجه تنها ۵% از مبلغ وصول شده، نه کل مهریه را به عنوانحق الاجرا پرداخت خواهد کرد.
+ سرعت وصول مهریه نسبت به اجرای مهریه از طریق دادگاه بالاتر است.
زمان دادرسی سریع‌تراست.

به اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه در مشهد

گام اول در این روش ثبت دادخواست مطالبه مهریه توسط دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در مشهد است، لازم به ذکر است که اگر مبلغ مهریه تا سقف بیست میلیون تومان باشدپرونده به یکی از شعبه‌های شورای حل اختلاف در شهر مشهد ارجاع داده خواهد شد.بعد از تکمیل درخواست، پرونده به دادگاه خانواده مشهد فرستاده می‌شود، در این زمانزوجه یا وکیل وی قادر خواهند بود برای تأمین، درخواست ضبط و توقیف اموال را ثبت کنند، البته همانگونه که در قسمت قبلی هم به آن اشاره شد، مستثنیات شامل این قانون نخواهندشد.
نکته دیگری که در زمینه وصول مهریه از طریق دادگاه در مشهد وجود دارد، حق دریافت ۳.۵ % هزینه دادرسی است؛ در دریافت صداقاز طریق در مشهد، زوجه ۵% از مبلغ دریافت شده را به عنوان حق الاجرا پرداخت خواهد کرد، اما با وصول مهریه از طریق دادگاه ۳.
۵% از مبلغ درخواستی باید به دادگاه به عنوان هزینه داد رسی پرداخت شود.
آیا استفاده از هر دو روش دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت در مشهد و وصول مهریه از طریق دادگاه امکان پذیر است؟
پاسخ این سوال منفی است، زوجه باید شکایت خود را در یکی از مراجع به ثبت و پیگیری برساند، البته روش‌های نیز برای استفاده از هر دو مرجع وجود داردکه بسته به شرایط زوج و زوجه می‌توان هریک را برگزید.

مهریه عند الاستطاعه یا عند المطالبه؟

نحوه پرداخت مهریه به دو قسم‌ است: عندالاستطاعه و عندالمطالبه؛ منظور از عند الاستطاعه این است: زمانی مرد ظبه پرداخت مهریه است که استطاعت و توان مالی پرداخت مهریه یا معادل آن راداشته باشد، همچنین در نوع عند المطالبه مرد موظف است تا در هر زمانیکه همسر وی تعیین کند اقدام به پرداخت مهریه بکند.

تقسیم مهریه

روشی که اغلب وکلا برای استفاده از هر دو مرجع پیشنهاد می‌کنند تقسیم مهریه است! در این روش شما برای دریافت قسمتی از مهریه خود به دادگاه و برای دریافت الباقی آن به دفتر ثبت مراجعه می کنید. به عنوان مثال اگر مهریه خانمی۷۰۰ سکه تمام بهار آزادی باشد، وی می تواند برای حصول ۳۰۰ سکه مهریه ازطریق اجرای ثبت و ۴۰۰ سکه باقی مانده را به وسیله مراجعه به دادگاه در مشهد دریافت کند، البته هردوی این روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که وکیل شما باید با توجه به شرایط شما و همسرتان بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهد، البته توصیه ما به شما حل مشکلات از طریق مشاوره و ادامه زندگی مشترک است.

مهریه چه چیزهایی میتواند باشد؟

مهریه مالی است که مرد همزمان با انعقاد نکاح در سند رسمی ازدواج متعهد می شود به همسر خود بپردازد. مهریه باید چیزی باشد که در بین مسلمانان مالکیت داشته باشد، مثلا شراب را نمی توان مهریه قرار داد، در بین مسلمانان مالیت ندارد، بنابراین مهریه می تواند پول نقد، سکه و طلا، اموال منقول و غیر منقول و حتی انجام کار خاصی بر ذمه شوهر باشد، مثلا اینکه شوهر به عنوان مهریه متعهد شود که سوره یاسین را به همسرش بیاموزد.
مهریه باید کاملا مشخص و معین باشد و مبهم نباشد مثلا اینکه زوج بگوید یکی از خانه هایم یا زمین هایم یا سه دانگ از خانه ای که در آینده میخرم را به عنوان مهریه به زوجه می دهم صحیح نیست. مهریه بعد از نکاح و ثبت در سند ازدواج به عنوان دین و بدهی بر ذمه زوج قرار می گیرد. مهریه باید مشروع نیز باشد.
مهریه در سند رسمی ازدواج ثبت می شود که از مزایای این عمل می توان این مورد را ذکر کرد که این سند، یک سند لازم الجرا است. از ویژگی های سند لازم الاجرا ، این است که می توان از طریق دفتر خانه تنظیم سند ازدواج و گرفتن اجراییه و مراجعه به اداره اجرای اسناد رسمی ثبت آن را به اجرا بگذارد. حتما نیازی نیست که از طریق دادگاه اقدام شود. بنابراین ویژگی بارز اسناد لازم الاجرا از جمله سند ازدواج، این است که هم از طریق اداره ثبت و بدون مراجعه به دادگاه قابل وصول هستند و هم از طریق مراجعه به دادگاه حقوقی.
برای اقدام از طریق دادگاه حقوقی خانواده زن می تواند در صورت تمایل با مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری در مشهد و دریافت مشاوره حقوقی خواسته خود را ( میزان مهریه ) در برگه های مخصوص دادخواست نوشته و مهریه خود را از طریق دادگاه محل سکونت همسر و محل سکونت خود ( در صورت زندگی در محلی غیر از محل سکونت زوج ) درخواست کند که بعد از طرح دعوا دادگاه زوج را به پرداخت مهریه ملزم می کند. مهریه ممکن است به دو صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه باشد. در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد، زن هر زمان که تمایل داشته باشد می تواند مهریه خود را از زوج مطالبه کند و این مطالبه ربطی به دارا یا ندارا بودن زوج ندارد.
اما در صورتی که مهریه عندالاستطاعه باشد، دریافت مهریه مشروط به دارا بودن زوج است.یعنی اگر زوج توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد زن نمی تواند آن را از او مطالبه کند و هر زمان که مرد قادر به پرداخت باشد زن می تواند مهریه خود را از همسرش مطالبه کند.

انواع مهریه

در یک تقسیم بندی کلی مهریه به دو نوع:
۱- مهریه عند المطالبه
۲-مهریه عندالاستطاعه
 تقسیم می شود. که تعریف آن در بالا ذکر شد. عند المطالبه و عندالاستطاعه بودن مهریه می تواند هنگام عقد تعیین شود. همچنین زن و شوهر می توانند تفاهم کنند که پرداخت مهریه نقد باشد یا نسیه، تعیین شده باشد یا تعیین نشده. همچنین زن و شوهر بعد از عقد نیز می توانند مهریه عند المطالبه را به مهریه عندالاستطاعه تغییر دهند.

مهر السنه

منظور از مهر السنه مهریه حضرت فاطمه (س) است. مهریه ایشان توسسط رسول خدا تعیین شده و مبلغ ۵۰۰ درهم می باشد.

مهر المسمی

مهرالمسمی، مهری است که ضمن عقد نکاح قید می شود و به همین دلیل به آن مهرالمسمی می گویند.
به عبارت دیگر مهرالمسمی عبارت است از میزان مالی که به عنوان مهر در عقد نکاح ذکر می شود و مورد توافق زوجین قرار می‌گیرد.

مهر المثل

یکی دیگر از انواع مهریه مهرالمثل است. مهر المثل مهریه ای است که زن و شوهر بعد از عقد با هم تواقق می کنند و  در عقد نکاح تعیین نشده است. برای تعیین مقدار مهرالمثل مهریه زن هایی که از نظر موقعیت اجتماعی و خانوادگی هم رتبه با زوجه هستند ملاک عمل قرار می گیرد.

مهر المتعه

اگر در عقد نکاح مهر تعیین نشود و زوج بخواهد که زوجه را قبل از نزدیکی طلاق دهد باید مقداری را به عنوان مهر تعیین کند و به زوجه پرداخت نماید. این مبلغ نیز بستگی به وضعیت مالی زوج دارد. بنابراین تفاوتی که بین مهرالمثل و مهرالمتعه وجود دارد این است که میزان مهرالمثل به وضعیت خانوادگی زوجه و مهرالمتعه به وضعیت مالی زوج بستگی دارد. مهر المتعه در مورد نکاح دائم برقرار است و در عقد نکاح موقت وجود ندارد. یکی دیگر از شرایط دیگر مهر المتعه این است که فقط در صورت طلاق به زوجه تعلق می‌گیرد و در صورت فوت شوهر و یا رخ ندادن نزدیکی این مهر به زن تعلق نمی گیرد.

شرایط مهریه زن فوت شده

آیا بعد از مرگ زوجه مهریه به او تعلق می گیرد؟ مهریه زن بعد از فوت به چه کسی می رسد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت مهریه دین زوج است و تا زمانی که پرداخت نشده باشد بر ذمه او باقی خواهد ماند. شوهر نیز از مهریه ارث می برد اما در صورتی که زن به دست شوهر به قتل رسیده باشد مرد از مهریه محروم می شود. مهریه زن فوت شده به ورثه او می رسد.
برای محاسبه مهریه باید سهم شوهر از مبلغ مهر کسر شده و طبق سهم الارث پدر و مادر به آنها پرداخت ‌شود. اگر در ایام زناشویی دخول انجام نشده باشد، زن و ورثه او مالک نصف مهریه و اگر دخول انجام شده باشد مالک تمام مهریه او هستند. شوهر و فرزندان نیز جزء ورثه می‌باشند و علاوه بر والدین زن از مهریه نیز ارث می‌برند.
در آخر لازم است یادآور شویم که این یک مقاله اجمالی است که سعی در توضیح روش‌های دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت در مشهد و یا اجرای مهریه از طریق دادگاه در مشهد، به صورت کاملا مختصر و خلاصه دارد، از این رو لازم است تا برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر از یک وکیل مهریه در مشهد که متعهد باشد کمک بگیرید.
۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴ شماره تماس