طلاق ایرانیان خارج از کشور

طلاق ایرانیان خارج از کشور

طلاق ایرانیان خارج از کشور

 

 

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

در بین مذاهب مختلف هیچ مذهبی به اندازه اسلام تاکید به ازدواج ندارد که در این مورد احادیث زیادی نیز بیان شده است که شاید معروف ترین آنها احادیثی از پیامبر(ص) است که می فرمایند:(( ازدواج سنت من است، هرکس از سنت من رویگردان شود از من نیست.)) ازدواج یکی از مستحباتی است که تاکید زیادی بر آن شده است اما در برخی موارد این سنت مورد تاکید با مشکلاتی مواجه می گردد و ادامه زندگی را برای طرفین دشوار می کند. از این رو به دنبال طلاق و جدایی می روند. گاهی زوجین در ایران زندگی می کنند و کارهای طلاق خود را انجام می دهند اما در برخی موارد زوجین در خارج از کشور زندگی می کنند و قص طلاق دارند اما نمی دانند چگونه باید از هم جدا شوند و چه دادگاهی صلاحیت رسیدگی دارد . در این مطلب به اختصار در مورد طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور و صلاحیت دادگاه توصیح خواهیم داد.

 

(طلاق ایرانیان خارج از کشور ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴)

از آنجا که ایرانیان در هر کجای دنیا زندگی کنند باز هم ایرانی هستند و تابع قواعد و قوانین ایران هستند. قانون گذار در ماده ی ۶ قانون مدنی این امر را به صراحت بیان کرده است که :(( قوانین مربوط به احوال شخصیه از قبیل نکاح و طلاق و اهلیت اشخاص وارث در مورد کلیه اتباع ایرانی ولو اینکه مقیم خارج باشند مجری خواهد بود.))
حال که قانون ایان در مورد طلاق ایرانیان مقیم خارج حاکم است پرسش این است که چه دادگاهی صلاحیت رسیدگی دارد؟

 

(طلاق ایرانیان خارج از کشور ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴)

 

اگر زوجین هر دو خارج از کشور باشند ولی یک از آنها در ایران سکونت موقت داشته باشد در اینجا دادگاه محل سکونت در ایران صالح خواهد بود ولی اگر هر دو در ایران سکونت موقت داشته باشند دادگاه محل سکونت زوجه صلاحیت رسیدگی خواهد داشت.
گاهی پیش می آید فقط یکی از زوجین در خارج از کشور است و دیگری در ایران سکونت دارد که در این شرایط دادگاه محل اقامت زوجی که در ایران سکونت دارد صالح به رسیدگی است.
در مواردی نیز هر دو در خارج از کشور هستند و هیچکدام در ایران سکونت ندارند در اینجا دادگاه شهرستان تهران ضالح خواهد بود که در این مورد نیز استثنایی وجود دارد که اگر زوجین برای اقامه دعوی در محل دیگری توافق نمایند این امر نیز امکان پذیر است.

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد

 

اگر طلاق در ایران اتفاق بیفتد چون از مرجع صلاحیت دار صادر شده است ثبت خواهد شد ولی اگر طلاق در خارج از کشور و از طریق محاکم خارجی اتفاق بیفتد برای اینکه در ایران ثبت شود نیاز است دادگاه های داخلی صلاحیت آن را دادگاه را احراز نمایند و حکم تنفیذ را صادر کنند که این امر در ماده ۱۵ قانو حمایت خانواده با این مضمون بیان شده است:(( ایرانیان مقیم خارج از کشور میتوانند دعاوی خانوادگی خود را در محاکم و مراجع صلاحیت دار محل اقامت خود مطرح کنند. احکام این مراجع در ایران اجرا نمی شود مگر اینکه دادگاه صلاحیتدار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذی صادر کند.))

 

(طلاق ایرانیان خارج از کشور ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴)

لازم به ذکر است که زمانی که طلاق خارج از کشور صورت می گیرد باید تشریفات آن بهه درستی انجام شود و ایران نیز تنفیذ نماید در غیر این صورت تمامی توافقات اعم از مالی و غیر مالی آن ملغی خواهد شد. زیرا این توافقات بخشی از طلاق است و زمانی که طلاق صحیح نباشد توافقات نیز صحیح نیست. وقتی طلاق به درستی صورت نگیرد زوجین همچنان در علقه ی زوجیت یکدیگر هستند.
در مورد خارجیان مقیم ایران نیز اگر قصد طلاق داشته باشند دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگیی به این موضوع را دارد و اگر ازدواج این افراد در ایران صورت گرفته باشد لازم است بعد از ثبت طلاق برای ترجمه آن به سفارت خانه کشور متبوع خود در ایران مراجعه کنند.

 

(طلاق ایرانیان خارج از کشور ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴)

 

ازدواج با اتباع بیگانه

ازدواج با اتباع بیگانه، در صورت وجود شرایط این امر، نظیر مسلمان بودن مرد تبعه خارجی و وجود اهلیت در طرفین عقد ازدواج، امکان پذیر می باشد. نحوه و مراحل نکاح با تبعه خارجی نیز با درخواست صدور پروانه زناشویی از وزارت امور خارجه و پس از ارائه مدارکی نظیر گواهی تشرف مرد غیر مسلمان یا زن مشرک، به اسلام و مدارک هویتی طرفین عقد نکاح، ممکن و میسر خواهد بود.

 

طلاق: جداشدن زن و شوهر به صورت شرعی
طرفین طلاق: زن و شوهری که قصد جدایی دارند

 

شماره های تماس موسسه حقوقی حق جویان : ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴