طلاق توافقی فوری کمتر از یک هفته در مشهد

وکیل برای اظهارنامه نوشتن در مشهد

طلاق توافقی فوری کمتر از یک هفته در مشهد

در این نوشته، شرایط و مراحل طلاق توافقی و همینطور طلاق توافقی بدون مشاوره به طور کامل توضیح داده شده است تا موکلین گرامی با اطلاع کافی نسبت به پیمودن این پروسه تصمیم گیری نمایند و در صورت لزوم می‌توانند از خدمات مشاوره حقوقی، تهیه و تنظیم دادخواست طلاق توافقی و یا اعطای وکالت به وکیل طلاق توافقی فوری استفاده کنند

*توافق زوجین در امر طلاق

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین، در مورد تمامی مواردی که در هنگام طلاق می‌بایست درباره آن‌ها تصمیم گرفته شود، توافق دارند یا با توجه به شرایط موجود و عدم وجود تمایل به ادامه زندگی با گذشت و یا از روی اکراه، در موارد تعیین شده قانونی به توافق خواهند رسید. موارد اساسی که در هنگام طلاق توافقی می‌بایست مطرح گردند، عبارتند از:

مهریه

بسته به این که طلاق توافقی از چه راهی انجام شود. شرایط مهریه متفاوت است. چنانچه زوجین هر دو خود و یا توسط وکیل طلاق، بخواهند مراحل را انجام دهند، می‌بایست توافقات خود را نهایی کند. در مورد مهریه نیز همین شرایط صادق است. در واقع زوجین باید توافق کنند که آیا زوجه مهریه بخشی یا تمام مهریه را دریافت نماید یا خیر. در بسیاری از مواقع، در طلاق توافقی، زوجه در ازای مبلغ یا مالی نظیر خودرو، ملک یا هر چیز دیگری مابقی مهریه را بذل می‌نماید. همچنین گاهی اوقات، زوجین در ازای مبلغی به صورت اقساط مالی مثلا دو میلیون تا مدت معین مثلا ۵ سال مابقی مهریه را بذل می‌نماید.
اگر زوجه با وکالت طلاق به دادگاه مراجعه نماید، براساس عرف و رویه قضایی می‌بایست بخش اعظمی از مهریه خود یعنی حداقل نصف تا  یک سوم آن را به زوج بذل نماید.

حضانت

در حین طلاق توافقی باید تکلیف حضانت فرزندان مشخص شود. حضانت همه فرزندان تا سن ۷ سالگی با مادر و پس از آن تا سن بلوغ با پدر است. سن بلوغ برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال می‌باشد. بنابراین:
چنانچه زوجین با هم و بدون وکالت نامه برای طلاق توافقی اقدام نمایند، باید بر سر حضانت توافق نمایند که یا حضانت دائم (یعنی تا سن بلوغ) با یکی از زوجین باشد و یا حضانت مطابق قانون بین زوجین تقسیم شود.
اگر زوجه با وکالت نامه طلاق به دادگاه مراجعه نماید، باید حق تعیین حضانت فرزندان در وکالت نامه قید شده باشد، در غیر این صورت حضانت مطابق قانون تا ۷ سال به مادر داده خواهد شد.
در مورد نحوه ملاقات، دادگاه بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت در هفته برای فردی که حضانت فرزند با وی نیست در نظر می‌گیرد. چنانچه توافق دیگری در مورد حضانت و یا توافق بین زوجین صورت گیرد، عرفا برای دادگاه محترم بوده و رای بر اساس آن صادر خواهد گردید.

نفقه

در مورد نفقه نیز در صورتی که زوجه نفقه معوقه داشته باشد، می‌بایست در مورد بذل و یا گرفتن آن با همسر خود توافق نماید.
اجرت‌المثل
به معنای کارهایی است که زن در خانه انجام داده است. در صورتی که زن بخواهد اجرت‌المثل خود را دریافت نماید می‌بایست در مورد آن نیز با شوهر خود توافق کند.

جهیزیه

زوجه در صورتی که فاکتور اجناسی را که خریداری کرده داشته باشد و یا سیاهه‌ای که در هنگام عقد و یا قبل از آن به امضای داماد رسیده موجود باشد می‌تواند جهیزیه خود را از منزل شوهر استرداد نماید.
تمامی موارد فوق در فرمی به نام فرم توافق زوجین تنظیم می‌گردد. معمولا در فرم توافق زوجین موارد حق اعتراض تجدیدنظر و فرجام خواهی زوجین اسقاط می‌گردد تا هم در روند طلاق تسریع گردد و هم مشکلات حاشیه‌ای طلاق کمتر شود.
جهت اطلاع از نحوه مشاوره حقوقی طلاق توافقی با بهترین وکلای پایه یک دادگستری و نیز هزینه مشاوره حضوری و تلفنی تماس بگیرید ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴

مراحل قانونی طلاق توافقی

از ابتدای آذر ماه سال ۱۳۹۷، انجام مشاوره روانشناسی در مراکز بهزیستی و غربالگری مجاز معرفی شده برای طلاق توافقی الزامی می‌باشد. در این فرایند ابتدا زوجین می‌بایست از طریق سامانه تصمیم و مراجعه حضوری به این مراکز درخواست مشاوره طلاق خود را مطرح نمایند و پس از آن با معرفی به مشاور روانشناس باید حداقل ۵ جلسه مشاوره را بگذرانند (البته راه‌های دیگری برای انجام طلاق توافقی وجود دارد که به منظور آگاهی از آن‌ها و مشاوره طلاق توافقی می‌توانید با ما تماس بگیرید.)
در صورتی که مشاور روانشناس تشخیص دهد که ادامه زندگی به صلاح زوجین نیست، گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می‌کند. لازم به ذکر است که حداقل زمان مشاوره برای این ۵ جلسه، ۴۵ روز بوده و پس از آن گواهی عدم انصراف طلاق صادر می‌شود.
پس از آن زوجین باید با در دست داشتن گواهی عدم انصراف از طلاق، می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق توافقی را مطرح نمایند. پس از ثبت دادخواست، براساس محل زندگی مشترک زوجین، به شعبه و دادگاه صالح ارجاع می‌گردد.
دادگاه با بررسی مدارک، گواهی عدم امکان سازش را صادر نموده و از زوجه می‌خواهد که برای آزمایش بارداری به آزمایشگاه مراجعه نماید.
پس از صدور گواهی عدم امکان سازش و صدور دادنامه، زوجین ۳ ماه فرصت دارند تا به یکی از دفاتر طلاق مراجعه کرده و رای را در شناسنامه خود اجرا نمایند.

نکات مهم جدایی تفاهمی

در صورتی که حتی یک مورد از موارد مندرج در فرم توافق زوجین، مورد رضایت طرفین نباشد، طلاق توافقی نخواهد بود.
در صورت که حق اعتراض و فرجام خواهی در فرم توافق نامه زوجین ساقط نشده باشد از زمان صدور دادنامه باید ۴۴ روز زمان سپری شود تا بتوان رای را اجرا نمود. بدیهی است، در صورت اعتراض در این مدت دادنامه طلاق باطل خواهد گردید.
در صورتی که زوجه از شوهر خود وکالتنامه طلاق داشته باشد می‌تواند برای طلاق توافقی اقدام نماید. البته باید در وکالتنامه، شرط قابل توکیل به غیر بودن لحاظ شده باشد. در غیر این صورت، وکالتنامه اثر قانونی نخواهد داشت.
در صورتی که پس از صدور دادنامه زن حاضر به اجرای صیغه طلاق نباشد، چون حق طلاق با مرد است، مرد می‌تواند با طی مراحل قانونی نسبت به اجرای صیغه طلاق به تنهایی اقدام نماید. برای اطلاع از قوانین مربوط به این موضوع با موسسه تماس بگیرید.
چنانچه زن در هنگام طلاق باکره باشد، نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد. همچنین بدون ازدواج دوم می‌تواند نسبت به حذف نام همسر از شناسنامه خود اقدام نماید.
در صورتی که زن در توافقنامه بین زوجین، مهریه را بخشیده باشد، باید حتما در رای دادگاه ذکر گردد، در غیر این صورت زن در زمان عده می‌تواند به مهریه خود رجوع کند.
در صورتی که زن در زمان عده طلاق توافقی به مهریه خود رجوع کند، زوج می‌تواند از طلاق رجوع کند و همسر خود را طلاق ندهد.
چنانچه زوجه به صورت محضری و در دفتر اسناد مهریه خود را ابراء نموده باشد، حتی در عده نیز نمی‌تواند به مهریه خود رجوع کند.

نحوه گرفتن مهریه در طلاق توافقی

چنانچه، زوجین هر دو برای طلاق توافقی اقدام کنند، در فرم توافقنامه زوجین می‌بایست در مورد مهریه تصمیم‌گیری کنند. بنابراین، امکان بذل یا گرفتن بخشی یا تمام مهریه وجود دارد و این موضوع به توافق زوجین مرتبط است.
اگر زوجه با وکالت نامه طلاق اقدام به انجام طلاق توافقی نماید، گرفتن مهریه کاملا به متن موجود در وکالت نامه طلاق بستگی دارد:
اگر وکالت طلاق در قبال بذل مهریه داده شده باشد، زوجه دیگر نمی‌تواند مطالبه مهریه انجام می‌شود. چرا که در ازای گرفتن حق طلاق از زوج مهریه را بخشیده است و این وکالت، نوعی عقد خارج لازم و معوض است.
اگر در وکالت طلاق حق تعیین تکلیف مهریه اعم از بذل یا اخذ مهریه به عهده زوجه باشد و زوج در جلسات رسیدگی حضور نداشته باشد، رویه دادگاه‌ها بر این است که زوجه می‌بایست حداقل نصف تا دو سوم مهریه را بذل نماید تا مصلحت زوج رعایت گردد. این موضوع که به تازگی در دادگاه‌ها رویه شده به جهت کاهش زندانیان ناشی از مهریه می‌باشد.
به طور کلی، چنانچه توافق زوجین بر بذل مهریه باشد، بهتر است که در هنگام تنظیم وکالت طلاق، زوجه یک اقرارنامه رسمی مبنی بر بذل و ابراء مهریه به زوج بدهد. چنانچه زوجه مهریه خود را به طور کامل بذل نماید، با وجود وکالت طلاق، سریع‌تر می‌تواند خود را مطلقه نماید.

مدارک طلاق توافقی

همانند هر دعوی دیگری هنگام ثبت دادخواست طلاق توافقی، مجموعه‌ای از مدارک لازم است. مدارک طلاق توافقی عبارتند از:
  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • اصل یا رونوشت عقدنامه
  • گواهی صادر شده از مرکز مشاوره بهزیستی
پس از برگزاری جلسه دادگاه و ارجاع پرونده به داوری، متن توافقات بین زوجین نیز لازم است که بهتر است از قبل آماده شده باشد. اگر از وکیل طلاق توافقی استفاده می‌کنید، باید وکالت نامه وکیل نیز ضمیمه دادخواست باشد. البته قوه قضاییه در ادامه اقدامات خود برای متحول کردن سیستم قضایی، مبادرت به اخذ وکالت نامه الکترونیک از طریق سامانه ثنا می‌نماید. به این ترتیب وکالت نامه های کاغذی حذف شده و وکیل طلاق توافقی از طریق سامانه ثنای خود، اقدام به ارسال کد پذیرش وکالت برای موکل می‌نمایند و با اعلام کد از طرف موکل به وکیل و ثبت آن در سامانه، پذیرش وکالت انجام می‌شود.
همچنین در صورتی که زن از شوهر خود وکالت طلاق دارد، باید برای وی وکیل پایه یک دادگستری بگیرد، و هنگام ثبت دادخواست، وکالت طلاق نیز باید جزو منضمات دادخواست طلاق توافقی باشد.

گرفتن نامه مشاوره بهزیستی در طلاق توافقی

اولین مرحله برای اقدام به دعوی طلاق توافقی، گرفتن نامه مشاوره بهزیستی می‌باشد. همانطور که گفته شد، متقاضیان باید ابتدا به سامانه تصمیم http://zaman.behzisti.net مراجعه نمایند و با ثبت نام در این سامانه به مرکز غربالگری مراجعه نموده و در آن جا برحسب محل سکونت به مشاوره روانشناس ارجاع می‌شوند.
براساس آیین نامه صادر شده، زوجین باید حداقل ۵ جلسه مشاوره زوج درمانی را بگذرانند و چنانچه روانشناس، طلاق توافقی را به صلاح بداند، گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می‌کند که براساس این گواهی، زوجین می‌توانند دادخواست طلاق توافقی را ثبت نمایند.
بسیاری از زوجین، از گرفتن نامه مشاوره بهزیستی در طلاق توافقی گله دارند. در واقع، موکلینی که به موسسات حقوقی مراجعه می‌کنند، اعلام می‌کنند که به انتهای زندگی مشترک رسیده‌اند و تمایلی به شرکت در جلسات مشاوره خانواده ندارند. گروه وکلای ما ضمن این که طلاق را به عنوان امری نامطلوب قلمداد می‌کند، اما در برخی از زندگی‌ها تنها راه و بهترین چاره، طلاق توافقی است. به همین دلیل شرایطی فراهم شده است که بدون نیاز به حضور در جلسات مشاوره طلاق توافقی گواهی لازم صادر شود.

طلاق توافقی با وکالت نامه

ساده‌ترین و سریع‌ترین راه طلاق توافقی، گرفتن وکالت نامه طلاق از زوج است. بسیاری از زنان به دلیل نداشتن حق طلاق، در طرح دعوی طلاق دچار مشکل هستند. زیرا دلیل قانونی برای طلاق ندارند. در برخی از موارد، زوجین با یکدیگر توافق می‌کنند که در ازای بذل تمام یا بخشی از مهریه، حضانت و یا هر شرط دیگری، زوج به زوجه برای طلاق توافقی وکالت دهد. در وکالت نامه طلاق باید چند شرط رعایت شود تا طلاق به سرعت انجام شود که عبارتند از: بلاعزل بودن وکالت، حق اسقاط تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی، حق اجرای صیغه طلاق و حق تصمیم گیری در مورد حقوق زوجه شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله و حضانت.

رجوع در طلاق توافقی

باید توجه داشت که رجوع به معنای مراجعه زوج به زوجه برای برگشتن به رابطه زوجیت است و باید در زمان عده صورت گیرد. اما در مورد طلاق توافقی نیز نکته بسیار مهم و ظریفی وجود دارد و آن این است که طلاق توافقی از گروه طلاق بائن (غیر قابل رجوع) است. بنابراین، چنانچه زوجین با یکدیگر بر سر رجوع توافق نمایند باید حتما دوباره با یکدیگر عقد نمایند.
طلاق توافقی در دوران بارداری
همانطور که در بخش‌های دیگر این مقاله گفته شد، یکی از مدارک لازم برای ثبت طلاق توافقی در شناسنامه، گواهی عدم بارداری زوجه است که برای زنان غیریائسه الزامی است. حال سوالی که در این زمینه وجود دارد این است که آیا طلاق توافقی در دوران بارداری نیز ممکن است یا خیر؟
باید گفت که طلاق توافقی در دوران بارداری نیز ممکن است، مشروط بر این که در مورد فرزند موارد ذیل تعیین تکلیف گردد:
ابتدا می‌بایست در فرم توافق مربوط به طلاق، نحوه زایمان و شخصی که پرداخت هزینه‌های آن را عهده‌دار است مشخص گردد.
حضانت فرزند و نیز ضامن پرداخت نفقه وی و میزان آن تعیین شود.
مطابق قانون، حضانت فرزند تا سن ۷ سالگی با مادر است. چنانچه پدر بخواهد حضانت فرزند را پس از تولد برعهده بگیرد، می‌بایست در فرم تفاهم طلاق توافقی این موضوع قید شود. همچنین اگر پدر در هنگام تولد فرزند در قید حیات نباشد، نفقه فرزند به عهده جد پدری است.

طلاق فوری

روند طلاق توافقی پروسه ای بمدت ۴تا ۶ ماه را دارا خواهد بود اما با توجه به تبحر و تجربه وکلای ما این امکان تا۱۰ روز نیز کاهش می یابد. در گذسته با توجه به عدم نیاز به طی مرحله مشاوره این زمان زیر یک هفته بود اما در حال حاضر کمترین زمان ۱۰ روز می باشد.
مراقب افراد سودجو در طلاق توافقی باشید! بسیاری افرادی که وکیل نیستند با تبلیغات دروغین، زمان‌های بسیار کوتاه (۲ الی ۳ روز) و هزینه های بسیار پایین و اظهار نفوذ در مراجع قضایی به دنبال جذب پرونده هستند که این امر موجب تضییع حق موکل می‌گردد. گروه وکلای ما افتخار دارد که با بهره‌گیری از وکیل طلاق توافقی متخصص، مصلحت موکل را همیشه سرلوحه کار خود قرار داده است.
طلاق توافقی به نفع مرد است یا زن؟
هنگام طلاق، هم مرد و هم زن حقوق و تکالیفی دارند که باید قبل از اجرای صیغه طلاق انجام دهند. این که طلاق توافقی به نفع مرد است یا زن کاملا به میزان این حقوق و تکالیف بستگی دارد. به طور مثال مردی که باید ۱۰۰۰ سکه بهار آزادی را به عنوان مهریه به همسر خود بپردازد، دعوی طلاق از سمت زوج، راهکار مناسبی برای جدایی نیست. زیرا باید مرد برای طلاق باید حق و حقوق همسر خود را به طور کامل پرداخت نماید. بنابراین، می‌توان در یک نگاه کلی گفت که طلاق توافقی در شرایطی زیر به نفع زن است:
زن حق طلاق ندارد و به موجب وکالت نامه یا شرط ضمن عقد این حق به وی داده نشده است.
مهریه برای زن اولویت ندارد و طلاق از هر چیزی برای وی مهم‌تر است.
حضانت فرزندان با خود اوست و یا اصراری بر گرفتن حضانت ندارد.
زن به همسر خود خیانت و شوهر مدارک لازم برای شکایت رابطه نامشروع از وی دارد.
زوجه قصد خروج از کشور یا مهاجرت دارد و این موضوع برای وی حیاتی است.

شرایط مطلوب طلاق توافقی برای مرد :

مهریه زوجه زیاد باشد و زن بخواهد در قبال طلاق توافقی کل یا بخش زیادی از مهریه خود را به زوج بذل کند.
چنانچه حضانت فرزندان با مرد باشد و یا اصراری بر گرفتن حضانت نداشته باشد.
مرد به همسر خود خیانت کرده یا جرم دیگری مانند ضرب و جرح همسر خود را مرتکب شده باشد و زن در ازای طلاق توافقی به همسر خود رضایت دهد.
جهت مشاوره با وکیل طلاق فوری توافقی در مشهد با شماره تلفن ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴ تماس بگیرید.