وکیل استرداد جهیزیه در گلبهار

وکیل طلاق توافقی در مشهد

وکیل استرداد جهیزیه در گلبهار

 

 استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه از طریق سیاهه یا لیست جهیزیه

* اصولا در طرح دعوا استرداد جهیزیه ، زن می بایست دلیلی بر مالکیت خود نسبت به وسایل و لوازم جهیزیه به دادگاه ارائه نماید که این دلیل عرفا تحت عنوان “” سیاهه یا لیست جهیزیه “” شناخته می شود که در بسیاری از شهرهای ایران چنین امری مرسوم است .

 

وکیل مشهد- وکیل پایه یک دادگستری

 

*به بیان دیگر ، زمانیکه زن جهیزیه  را به منزل شوهر خود می برد ، بایستی لیست کاملی از جهیزیه و حتی ویژگی های آنها در برگه ای نوشته شود . مثلا:یک کمد، یک دست مبل، یک تخته فرش دستبافت دوازده متری ، یک یخچال دو قلو و …

*نکته مهم در مورد این سیاهه جهیزیه  آن است که این لیست جهیزیه بایستی به امضاء مرد برسد . چرا که سیاهه جهیزیه نیز مانند هر سند دیگری ، در صورت امضاء ، تبدیل به سند عادی می شود که در موقع طرح دعوا می توان به آن استناد نمود .

علاوه بر این ، بهتر است که دو مرد که ترجیحا از خویشاوندان داماد باشند تحت عنوان شاهد ذیل آن را امضاء نمایند و این لیست در اختیار خانواده زن قرار گیرد تا در صورت بروز اختلاف در خصوص این اموال بتوان به آن استناد نمود .

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد

 

آیا دختر میتواند بابت نفقه، پدر خود را ملزم به خرید جهیزیه نماید؟  مطابق با قوانین جاری کشور پدر مسئول پرداخت نفقه فرزندان خود می باشد اما جهیزیه داخل در نفقه نمی باشد.

جهیزیه دادن یک مسئله عرفی می باشد و طبق قانون، خانواده عروس موظف به تهیه جهیزیه نیستند.

نکته مهم و قابل ذکر این است که در صورتی که زن بتواند فاکتور خرید جهیزیه را نیز به دادگاه ارائه دهد ، می تواند با استناد به فاکتور جهیزیه نیز آن را مسترد  نماید .

* دیده شده است که برخی از خانواده ها وسایلی که مرد بعنوان کمک جهیزیه خریده است را نیز جزء لیست جهیزیه می آوردند و مرد نیز معمولا آن را امضا می زند . در این صورت ، از آنجا که مرد مالک این وسایل است ، می تواند با ارائه دلیلی مبنی بر مالکیت این اموال ، آنها را گرفته و از استرداد آنها خودداری کند، مثلا: فاکتور خرید این وسایل را به دادگاه  کند .

 

وکیل مشهد- وکیل پایه یک دادگستری

وکیل استرداد جهیزیه در مشهد

 

 

استرداد جهیزیه بدون سیاهه

همانطور که بیان نمودند، استرداد جهیزیه از طریق سیاهه یا لیست جهیزیه امر نسبتا ساده ای است و زن می تواند با ارائه دادخواست استرداد جهیزیه اقدام به این کار نماید .

منتها در برخی از موارد یا از اول چنین لیستی تهیه نشده است و یا اینکه در طول سال های پس از ازدواج گم می شود . البته توصیه می شود که زوجین در همان روزهای آغازین زندگی مشترک اقدام به این کار نمایند ، چرا که در صورت بروز اختلاف یکی از مهمترین دلایلی که می شود در خصوص استرداد جهیزیه به آن استناد نمود ، همین لیست ساده ای است که از جهیزیه تهیه شده است .

* فقدان لیست جهیزیه یا سیاهه که در واقع سندی عادی برای اثبات دعوای استرداد جهیزیه است ، اثبات مالکیت زن بر جهیزیه را دشوار می کند . در واقع در صورت نبودن سیاهه جهیزیه ، زن برای اثبات ادعای خود فقط می تواند به شهادت شهود استناد کند که البته پذیرش اینکه این شهادت تا چه میزان اعتبار دارد با قاضی رسیدگی کننده به پرونده است و او می تواند این شهادت را بپذیرد و یا نپذیرد .

 

وکیل مشهد- وکیل پایه یک دادگستری

 

* البته شایان ذکر است که در صورتی که زن نتواند مالکیت خود بر جهیزیه را اثبات کند ، معمولا دادگاه اقدام به تقسیم وسایل می کند و آن قسم از اموال که عادتا برای مصارف مردان است را به مرد داده و وسایلی که معمولا زنان از آن استفاده می کنند را به زن می دهد .

*اگر مطابق حکم دادگاه مرد با فروش جهیزیه به عنوان فروش مال غیر محکوم شود علاوه بر مجازات مقرر در خصوص کلاهبرداری مکلف میباشد، عین مال یا مثل یا قیمت آن را به زوجه برگرداند و برای آن نیاز به ارائه دادخواست حقوقی نیست.

اگر زوجه بخواهد با شکایت کیفری موضوع فروش مال غیر را پیگیری کند می بایست در محل وقوع جرم یعنی همان دادسرایی که جهیزیه در آن حوزه به فروش رفته شکایت نماید.

تعریف جهیزیه

جهاز یا جهیزیه در ایران معمولاً شامل سرویس کامل اثاثیه مورد نیاز برای یک زندگی دو یا سه نفره است.

در واقع آوردن جهیزیه، نشانه صمیمیت و مظهری از روح تعاون بین خانواده زن و شوهر است. از سوی دیگر بر طبق قانون، دختر خانواده نصف پسر ارث می‌برد و دادن جهیزیه به دختر راهی است برای تعدیل قانون.

نکته: دادخواست حقوقی استرداد جهیزیه در صلاحیت دادگاه محل اقامت زوجه می باشد.

* برای دریافت اطلاعات بیشتر از وکیل پایه یک دادگستری در مشهد   در مورد استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه و بدون سیاهه میتوانید از موسسه حقوقی و داوری حق مشاوره بگیرید.