وکیل ایرانیان مقیم خارج از کشور

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

وکیل ایرانیان مقیم خارج از کشور

آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

بر اساس این آیین نامه، هر زن ایرانی که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج، دارای فرزند زیر ۱۸ سال باشد و هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد می‌تواند متقاضی اعطای تابعیت برای فرزندش باشد.

هم‌چنین، فوت مادر، پدر یا فرزند و حجر این افراد، مانع از درخواست اعلام تابعیت ایرانی برای فرزند، نمی باشد و در صورت فوت مادر و نرسیدن فرزند به هیجده سالگی، دادستان شهرستان محل اقامت فرزند، پس از انجام تحقیقات و گردآوری مستندات و ادله، درخواست مورد نظر را به استانداری ارائه می کند.
تعلق فرزند مشمول این قانون به مادر ایرانی، به موجب گواهی معتبر بیمارستان یا گواهی هریک از مراکز بهداشتی و درمانی ایرانی که فرزند در آن جا متولد شده و در صورت نبودن هریک از این گواهی ها یا تولد طفل در خارج از کشور، به موجب رأی مرجع قضایی (داخلی یا خارجی)، احراز می شود.
صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانیِ فرد مشمول قانون در صورت نداشتن مشکل امنیتی، مشروط به تأیید و اعلام تابعیت ایرانی فرزند و درخواست کتبی وی برای اقامت در ایران، براساس قوانین و مقررات مربوط صورت می‌گیرد.

 

شرایط اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی

سامانی، سخنگوی وزارت کشور با اشاره به تصویب آیین نامه جدید اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در هیات وزیران، گفت:

این قانون شامل هر زن ایرانی که با مرد غیر ایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج دارای فرزند زیر ۱۸ سال می‌باشد و همچنین شامل هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد می‌شود.

در این آیین نامه زن ایرانی زنی است که پیش از ولادت فرزند مطابق قوانین و مقررات ایران دارای تابعیت ایرانی باشد و با مرد خارجی ازدواج کرده باشد. ملاک ایرانی بودن مادر اسناد سجلی او است.

 

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

طبق ماده ۶قانون مدنی همه اتباع ایرانی باید بر اساس قانون ایران باشند حتی افرادی که مذهب شیعه ندارند و از سایر مذاهب پیروی می کنند.

مراحل طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور

۱. اگه زن و شوهر هر دو مقیم خارج از کشور باشند و بخواهند به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند بهترین راه برای جدایی این است که به سفارت و کنسولگری ایران که در خارج ازمنافع ایران محافظت می کند مراجعه کنند.
سپس مدارک لازم را برای وکیلی در ایران ارسال می کند تا وکیل رای طلاق توافقی را از دادگاه بگیرد و در محضر طلاق به ثبت برساند و سپس مدارک لازم را برای زن و شوهر متقاضی ارسال کند.
راه دیگر طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور این است که به کنسولگری ایران مراجعه کنند و نشانی افرادی که صلاحیت جاری کردن صیغه طلاق را دارند بگیرند و به آنها مراجعه کنند و پس از اجرای صیغه طلاق دوباره به کنسولگری ایران درخواست کتبی بدهند تا درخواست طلاق را برای آنها ثبت کنند.
۲. اگر زن ساکن خارج باشد و خواهان طلاق و مرد ساکن ایران یاخارج باشد اما با طلاق موافقت نکند در این صورت زن باید در ایران وکیل بگیرد ودلایل طلاق خود را برای او ارائه کند در این صورت زن میتواند از دادگاه درخواست طلاق یک طرفه را داشته باشد. البته زن میتواند در کشوری که اقامت دارد درخواست طلاق بدهد اما باید مقررات ایران در آن رعایت شده باشد.

۳. اگر مرد ساکن خارج از کشور باشد و زن در ایران یا خارج از کشور باشد و با طلاق موافق نباشد، برای طلاق ایرانیان خارج از کشور اگر مسلمان باشند حق طلاق با مرد است و مرد می تواند مدارک لازم را برای آشنایان ویا وکیل ارسال کند و درخواست طلاق همسرش را به ثبت برساند.