وکیل دیه در بلوار سجاد مشهد

وکیل برای اظهارنامه نوشتن در مشهد

وکیل دیه در بلوار سجاد مشهد

شماره وکیل دیه

* دیه : مالی می باشد که باید در مورد آسیب رساندن به جسم و جان فردی پرداخت شود. وکیل برای گرفتن دیه اگر فردی مرتکب جرمی در برابر جسم فردی شود و ضرب و شتمی به آن صورت بگیرد، اما شخص ضرب دیده زنده باشد در صورت اثبات باید به آن فرد دیه پرداخت شود. اما در صورتی که قتل انجام بگیرد دیه باید به اولیای دم یعنی خویشاوندان مقتول پرداخت شود. که این موضوع خود مباحث مختلفی را شامل می شود که ممکن است بر اثر قتل عمد اولیای دم تقاضای قصاص نمایند.

 

در واقع دیه برای جرایم غیر عمد به حساب می آید و در صورت جرم عمدی مجازات اصلی که در نشر گرفته می شود قصاص است و در صورت گذشت اولیای دم و یا دلایلی بر غیر قابل اجرا شدن حکم قصاص دیه تعیین می گردد.

 

نحوه محاسبه دیه :

محاسبه دیه ای که باید پرداخت شود بر اساس عوامل مختلفی می باشد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم. هنچنین در صورت رخ دادن هر کدام پس از اثبات، فرد آسیب دیده می تواند دیه دریافت نماید. با کمک یک وکیل پایه یک دادگستری می توانید این امور را به راحتی به انجام برسانید.

۱) نوع صدمه و آسیب وارد شده

محاسبه دیه در درجه اول بسته به نوع صدمه دارد. به عنوان مثال دیه قتل با جراحت و هر کدام از جراحت ها بسته به اینکه در کدام قسمت از بدن فرد باشد با یکدیگر تفاوت دارد.
نوع صدمه نیز به چهار قسم می باشد:

+ قتل:

دیه کامل تعلق می گیرد.

+ اعضای بدن:

بر طبق قانون مجازات اسلامی از بین بردن هر کدام از اعضای بدن یک فرد مانند گردن، بینی و یا هر قسمت دیگر ملزم به پرداخت دیه کامل می باشد و از بین بردن هر کدام از اعضای جفت مانند چشم، دست، پا و .. ملزم به پرداخت نصف دیه می باشد و بنا به از بین بردن یک جفت از این اعضا دیه کامل تعلق می گیرد.

+ منافع:

منظور حواس پنج گانه و انتظاراتی که از هر کدام داریم می باشد. مانند انتظار دیدن از چشم. در صورتی که هر کدام از این حواس از بین برود به ن..شخص دیه کامل تعلق می گیرد.

+ جراحات:

جراحت همان زخم بر روی بدن انسان می باشد. طبق ماده ۷۰۹ قانون مجازات اسلامی دیه جراحت بر صر و صورت وارد شده است. یکی از آن ها عنوان حارصا را دارد که خراش پوست بدون خونریزی می باشد و به موجب آن یک صدم دیه کامل تعلق می گیرد. اگر در هر جایی از بدن غیر از سر و صورت جراحت وترد شود یک صدم دیه معین آن عضو، دیه حارصه تعیین می گردد.

۲) جنسیت

بر اساس قانون اسلامی جنسیت قربانی از عوامل مهم در تعیین میزان دیه می باشد. بر این اساس دیه به قتل رسیدن زن نصف دیه قتل مرد می باشد. و اگر مورد قتل نبود و و اعضا و منافع و یا جراحت بود تا جایی که کمتر از یک سوم دیه کامل باشد دیه زن و مرد برابر می باشد و در صورتی که از این حد تجاوز کند دیه زن نصف دیه مرد تعیین می گردد. درقانون جدید در صورتی که مجنی جنایت بر علیه مرد نباشد، تفاوت دیه تا سقف کامل دیه مرد توسط صندوق تامین خسارت های بدنی تحت نظر بیمه مرکزی ایران تامین می گردد.

۳) زمان و مکان ارتکاب جرم

در این مورد فلسفه ای با نام تغلیظ دیه وجود دارد. به این صورت که هر گاه اقدام بر قتل فردی در ۴ ماه قمری محرم و رجب و ذی‌القعده یا ذی‌الحجه صورت بپذیرد و یا در محوطه ی حرم مکه ی مکرمه رخ بدهد برای حفظ حرمت های ماه های حرام و حریم مکه مکرمه باید علاوه بر دیه ی نفس یک سوم دیه نیز پرداخت شود. یعنی دیه کامل به علاوه یک سوم دیه کامل.

حکم تغلیظ در مکان های مقدس دیگر صورت نمی گیرد و همچنین تنها برای قتل می باشد و موارد دیگر ( اعضا، منافع، جراحت ) قابل اجرا نمی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیه از وکیل دیه در مشهد مشاوره حقوقی بگیرید.

 

 وکیل دیه در بلوار سجاد مشهد
۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴