وکیل سرپرستی در مشهد

بهترین وکیل انعقاد قرارداد در مشهد

بهترین وکیل سرپرستی در مشهد

سو استفاده از ضعف نفس

 

*ابتدأ باید “ضعف نفس ” از منظر “وکیل حقوقی مشهد” و “وکیل سرپرستی در مشهد” این عمل مورد تحلیل قرارگیرد، ضعف نفس یا نقصان عقل را توسط “وکیل مشهد” مورد بررسی قرار می‌دهیم.

*در جامعه انسانی افرادی وجود دارند که نمی توانند امور مالی یا غیرمالی خود را اداره کنند.
غیر از کودکانی که هنوز به سن قانونی نرسیده اند، بقیه این افراد یا به صورت ارثی یا در اثر حوادثی که بعدها اتفاق افتاده، توانایی های معمول خود را از دست داده اند.

محجورین تحت سرپرستی ولی (پدر و جد پدری) چه کسانی هستند؟

  • صغیر
  • سفیه
  • مجنون

وکیل سرپرستی در مشهد ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴

محجور كيست؟

در قوانین این افراد را اصطلاحا “محجور” می‌نامند .
افراد صغیر، افراد سفیه و افراد مجنون سه گروهی هستند که محجوران را تشکیل می دهند.
اندیشه ی که قانون برای این افراد کرده این میباشد که اداره امور آن ها را به دیگرانی که صلاحیت این کار را دارند واگذار کرده است. این افراد صالح یا “ولی قهری” این افراد است و یا “ولی قانونی” آن ها که توسط دادگاه انتخاب می شود.

والدین نمی‌توانند حق ملاقات و دیدن فرزند مشترک را از طرف مقابل بگیرند و حتی اگر چنین توافقی را بین خودشان نوشته باشند باطل است.

وکیل حقوقی در مشهد

ولی قهری: همان پدر یا جدپدری فرد محجور است که به صورت طبیعی سرپرست اداره کارهای او است و قانون هم این روال طبیعی را تایید و تاکید کرده است.
برخلاف “ولی قانونی”، معمولا نظارت خاصی هم بر اعمال ولی قهری وجود ندارد زیرا اصل بر آن است که او حقوق و غبطه (مصلحت) محجور را رعایت می کند، مگر در صورتی که ثابت شود، شایسته این اعتماد نیست. این موضوع در حقوق کیفری تحت عنوان جرم سوء استفاده از ضعف نفس و یا هوی و هوس دیگران جرم انگاری شده است.

دختر باکره جهت ازدواج نیاز به اذن پدر یا جد پدری دارد.

 

وکیل مشهد- وکیل پایه یک دادگستری

وکیل سرپرستی در مشهد

 

*سوء استفاده از ضعف نفس یا هوی و هوس یا حوایج شخصی غیررشید قبلا در ماده ۱۱۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) و در ردیف خیانت در امانت پیش بینی شده بود. هدف قانونگذار از این موضوع این بود که افراد جامعه نسبت به افراد محجور موظف به حفظ امانت اجتماعی و حقوق آنها هستند. حال اگر کسی درصدد تضییع حقوق غیررشید برآید اعم از این که از عمل او ضرر مادی واقع شده یا نشده باشد و مال را از ید غیر رشید خارج کند، این چنین اخذ مالی در واقع ضرری است که به غیر رشید وارد گردیده است. قانونگذار در صدد ایجاد تحولی برآمده و جرم سوء استفاده از ضعف نفس محجورین را از فصل مربوط به خیانت در امانت جدا و به فصل مربوط به ارتشا و ربا و کلاهبرداری اضافه نموده است.

هر چند که جرم سوء استفاده از ضعف نفس محجورین از لحاظ موضوع، کلاهبرداری محسوب نمی شود ولی مقنن مصلحت را بر این دیده که آن را از لحاظ مجازات در ردیف کلاهبرداری قرار دهد. بر این اساس قانونگذار برخی از رفتارهای مجرمانه را از جمله سوء استفاده از ضعف نفس یا هوی و هوس یا حوایج شخصی غیررشید که از لحاظ رکن دروغ و قلب حقیقت به جرم کلاهبرداری نزدیک بوده ولی در عین حال تمام عناصر تشکیل دهنده جرم کلاهبرداری را نداشته است، از حیث مجازات، در حکم کلاهبرداری شناخته است.

 

 

وکیل مشهد- وکیل پایه یک دادگستری

وکیل سرپرستی در مشهد

 

*جهت روشن شدن موضوع با طرح پرسشی از “بهترین وکیل کیفری مشهد“و پاسخ آن، این جرم بصورت کلی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سوال: پدری در بیمارستان بیهوش شده و فرزند بزرگ انگشت پدر را در حال بیهوشی روی کاغذ گذاشته و سهم سایر ورثه را مال خود میکند. عنوان اتهامی آن چیست؟

 

وکیل مشهد- وکیل پایه یک دادگستری

وکیل سرپرستی در مشهد

 

پ:موضوع مشمول ماده ۵۹۶ قانون مجازات اسلامی میباشد که عنوان “سو استفاده از ضعف نفس اشخاص” را دارد مجازات وي علاوه بر جبران خسارات مالي از شش ماه تا دو سال ‌حبس خواهد بود و در صورت انطباق با جرم کلاهبرداری از یک تا هفت سال حبس محکوم خواهد شد.
همچنین برگه تحصیل شده فاقد اعتبار بوده و کلیه انتقالات اموال ابطال خواهد شد.

سوالاتی درباره فرزند ازدواج موقت

فرزندان حاصل از ازدواج موقت حقوقی دارند ؟

بله آنها همانند فرزندان ازدواج دائم هستند و قانوناً و شرعاً فرزند این پدر و مادر محسوب می گردند و نفقه بر پدر واجب است و از والدین ارث هم می برند.

آیا پدر نسبت به فرزندی که زن صیغه ای خود به دنیا می‌آورد مسئولیتی دارد؟

بله باید برای فرزند خود شناسنامه بگیرد، نفقه او را بپردازد، و فرزند از پدر ارث می برد.

سرپرستی مجردان

١- زنان و دختران مجرد بالای ۳۰ سال میتواند برای سرپرستی گرفتن فرزند دختر اقدام نمایند.
٢- مردان مجرد برای گرفتن سرپرستی فرزند به طور کلی ممنوع میباشد.

نکات مهم

در صورتی که یکی از والدین طفل کافر شود، حق تربیت طفل از وی ساقط می‌گردد، زیرا نباید کافر بر مسلمان سلطه یابد.

*** جهت پاسخگویی به هرگونه سوال مربوط به طفل صغیر، اداره اموال صغیر، اداره اموال محجور و مجنون با شماره تلفن ٠٩١۵٣١٠۴٠٠۴ “وکیل سرپرستی در مشهد” و “مشاوره با وکیل مشهد” تماس بگیرید.