وکیل طلاق با تجربه در مشهد

وکیل خانواده در مشهد

وکیل طلاق با تجربه در مشهد

 

طلاق در دوران بارداری و ازدواج مجدد زن

زن در دوران بارداری میتواند از شوهر جدا شود اما تا زمان به دنیا آمدن فرزند نمیتواند ازدواج مجدد کند.

 

طلاق در دوران عقد

اگر زن بخواهد در دوران عقد طلاق بگیرد، لازم است که یکی از شروط دوازده گانه مندرج در عقدنامه، معروف به شروط ضمن عقد، را ثابت کند وگرنه طلاق گرفتن بسیار دشوار خواهد شد و شاید، در مواردی، حتی با استناد به عسر و حرج و اثبات آن نیز مدت زمان زیادی را برای طلاق گرفتن سپری کند.

 

اگر مردی بخواهد همسرش را در دوره ی عقد طلاق دهد و خانم راضی به طلاق نباشد چگونه است؟

ماده ی ۱۰۹۲ قانون مدنی: «هرگاه شوهر قبل از نزدیکی، زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا استرداد کند.»

 

اثر دوشیزه بودن در زمان طلاق

دوشیزه (باکره) بودن زن در دادنامه ی گواهی عدم امکان سازش (طلاق) قید می شود. دوشیزگی زن به جز اینکه در میزان مهریه موثر است و آن را نصف می کند و نیز موجب از بین رفتن عده ی طلاق می شود، یک نتیجه و اثر دیگر هم دارد، و آن این است که بعد از ثبت صیغه ی طلاق، هر یک از ایشان (زوجین) می توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا ادارات ثبت احوال، با ارائه ی مدارک لازم از قبیل اصل شناسنامه، کپی کارت ملی، دادنامه ی طلاق، طلاقنامه و گواهی مربوط به دوشیزه بودن زوجه از دفترخانه ی طلاق، نسبت به حذف ازدواج سابق و نام همسر از شناسنامه اقدام کنند و، به اصطلاح، شناسنامه ی سفید دریافت کنند.

 

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

حق طلاق برای زن

مطابق بند ۴ ماده ۳۱۱ قانون مجازات اسلامی، ایراد ضرب و جرح توسط شوهر یکی از مصادیق عسر و حرج زن می باشد که با استناد به آن می تواند درخواست طلاق خود را از دادگاه نماید.

 

شرایط طلاق از جانب زن چیست ؟

همانطور که میدانید طلاق دادن یک حق برای مرد قرار داده شده است اما در مواردی قانونگذار شرایطی را تعیین کرده است که زن بر اساس آن شرایط، می تواندتقاضای طلاق نماید. وکیل پایه یک دادگستری در امور خانواده می تواند در ارائه مشاوره و قبول دعاوی این پرونده ها به شما کمک نماید .

چنانچه مرد به هر دلیلی از پرداخت نفقه به زن خو داری و امتناع کند، زن می تواند در دادگاه جهت مطالبه نفقه از شوهرش شکایت کند و پس از صدور حکم باز هم پرداخت نفقه محقق نشد زن می تواند دادخواست طلاق دهد

عسر و حرج زوجه :

در صورتی که ادامه زندگی موجب عسر و حرج زن شود و زن آن را در محکمه اثبات کند ، دادگاه مرد را اجبار به طلاق می کند .

غیبت زوج :

طبق قانون چنانچه مرد بیش از ۴ سال تمام غیبت داشته باشد و هیچگونه اثری از او نباشد دادگاه به زن حق طلاق می دهد

وکالت زن در طلاق طبق شروط ۱۲ گانه در عقد نامه : محکومیت بیش از ۶ ماه، ارتکاب جرم خلاف مصلحت خانواده، گرفتن زن دوم بدون اجازه زن اول، اعتیاد شوهر و …

 

درخواست عسر و حرج

یکی از دلایلی که زن میتواند «دادخواست طلاق» بدهد، «عُسر و حرج» است.
وضعیتی که ادامه زندگی را برای زن مشکل کند، «عسر و حرج» نام دارد.

بعضی از موارد عسر و حرج عبارتند از:
۱- مرد، زندگی مشترک را شش ماه مداوم یا نُه ماه غیرمداوم «طی یک سال» ترک کند.
۲- اعتیاد
۳- ضرب و شتم
۴- محکومیت قطعی به ۵ سال حبس و بیشتر

 

عدم اطلاع از ازدواج قبلی زوجه

آیا میدانید یکی از موارد بسیار شایع جرم فریب در ازدواج اعلام عدم سابقه ازدواج یکی از طرفین عقد هست. به عبارتی دیگر تجرد یکی از مواردی است که عقد بر مبنای آن واقع میشه.

هرگاه شخصی به حکم قانون مرتکب فریب در ازدواج بشه ، موجب شش ماه تا دو سال حبس هست.

یکی از راههای جلوگیری از فریب گرفتن گواهی تجرد قبل از عقد ازدواج است .

به عبارتی دیگر گواهی است مبنی بر اینکه صاحب شناسنامه سابقه ازدواج نداشته و یا ازدواج واقع شده منجر به جدایی بر اثر طلاق ، فسخ نکاح ، بذل یا انقضاء مدت در ازدواج منقطع و فوت همسر شده باشه.

به علاوه آنکه گواهی فوق الذکر یکی از مدارک لازم برای استخدام در برخی مشاغل خاص، سفر به خارج از کشور، ادامه تحصیل در بعضی از مقاطع و حتی ثبت عده ای از ازدواج ها است.

 

وکیل طلاق توافقی در مشهد

 

 

نکات حقوقی طلاق

  1. ازدواج با زنی که در عده وفات است موجب حرمت ابدی میشود.