بیمه تصادفات

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد 09153104004

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد 09153104004


بیمه تصادفات

امروزه با گسترش و تعدد وسایل نقلیه ی موتوری در شهرها تصادف امری اجتناب ناپذیر است و پس از وقوع تصادف به دنبال مقصر آن هستیم و معمولا دو طرف حادثه می خواهند خود را مبری از مسیولیت در پرداخت خسارت جلوه دهند . امروزه با وجود شرکت های بیمه بخشی ازاین نگرانی برای پرداخت خسارت تا حدی مرتفع شده است البته مشروط به اینکه مقصر بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه داشته باشد .به همین دلیل به دارندگان خودرو تاکید به داشتن بیمه نامه میشود .

 

طبق قانون جدید بیمه اجباری مسیولیت دارندگان وسایل نقلیه ی موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث مالک یا متصرف خودرو همان دارنده بیمه نامه است که هر کدام از آنها که بیمه نامه را دریافت کرده باشد تکلیف از دیگری ساقط خواهد شد .

لازم به ذکر است بیمه های شخص ثالث پس از حادثه موظف به پرداخت خسارت هستند به جز تصادفات منجر به فوت . ماده ی ۱۶ قانون مذکور بیان می دارد : ” در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت بیمه گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تامین خسارت های بدنی حسب مورد موظفند پس از دریافت گزارش کاشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل ۵۰% از دیه ی تقریبی را به اشخاص ثالث زیان دیده پرداخت کرده و باقیمانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازد .” در صورتی که حادثه منجر به فوت شود نیاز به رای مرجع قضایی در پرداخت خسارت وجود دارد مگر این که شرکت های بیمه با راننده مسبب حادثه و ورثه ی متوفی در مورد دیه و دیگرخسارت های بدنی وارده توافق نمایند که در اینجا دیگر نیاز به رای دادگاه نمی باشد .

 

سوال : در صورتی که بیمه نامه تمام شده باشد یا خودرو بیمه نباشد و حادثه ای رخ دهد تکلیف چیست ؟

ماده ی ۱۰ قانون جدید بیمه تکلیف را بیان کرده است :” به منظور حمایت از زیان دیدگان حوادث رانندگی ، خسارت های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمه نامه ، بطلان قرارداد بیمه ، تعلیق تامین بیمه گر، فرار کردن یا شناخته نشدن مسیول حادثه یا ورشکستگی بیمه گر قابل پرداخت نباشد یا به طور کلی خسارت های بدنی خارج از شرایط بیمه نامه باشد توسط صندوق مستقلی به نام صندوق خسارت های بدنی پرداخت خواهد شد .

 

سوال : در هنگام بروز تصادف چه باید کرد ؟

در هنگام بروز خسارت در تصادفات اگر میزان خسارت زیر ۳ میلیون تومان باشد و طرفین حادثه با هم توافق داشته باشند نیازی به گزارش پلیس نیست و طرفین می توانند به شرکت بیمه فرد مقصر مراجعه نمایند که حضور هر دو نفر الزامی میباشد و خودرو نباید تعمیر گردد . لازم به ذکر است حتی در صورت عدم توافق طرفین در خسارت زیر ۳ میلیون پلیس کروکی نمیکشد . کروکی پلیس فقط شامل خسارت های بیش از ۳ میلیون و تصادفات جرحی میباشد .

 

لازم به ذکر است در صورتی که خودرو با جسمی غیر از انسان یا خودرو برخورد کند شامل بیمه بدنه می شود و دیگر بیمه شخص ثالث هیچ مسیولیتی در این حادثه نخواهد داشت .