دیه و موارد پرداخت آن

بهترین وکیل دیه در مشهد

دیه و موارد پرداخت آن

امروزه به دلیل گسترش و افزایش جرم های مختلف قانون گذار برای هر کدام از آنها مجازات هایی مختص به خودشان در نظر گرفته است. اکثر مجازات ها باید مطابق با قوانینی که قانون گذار تعیین و تصویب نموده است اجرا شود؛ البته توجه به این نکته نیز دارای اهمیت می باشد که در برخی از موارد مجازات هایی را به عنوان جایگزین مجازات جرم های سنگین در نظر گرفته اند تا در صورت توان مجرم مورد نظر، از مجازات نوع دوم که معمولاً دارای مقداری تخفیف می باشد برخوردار شود.

همچنین از آنجایی که تعداد مجازات‌های جایگزین ، بسیار زیاد میباشد و افراد عادی توانایی اطلاع یافتن از آنها را به صورت تخصصی ندارند، بهترین کار در چنین مواردی کمک و مشاوره گرفتن از وکیلی متخصص در زمینه ی جرم انجام شده می باشد تا بتوان میزان مجازات را به حداقل ممکن رساند.
یکی از نمونه های مجازات های جایگزین ، پرداخت دیه می باشد که با کمک وکیل دیه درمشهد میتوان ازشرایط آن آگاه شد. در این صورت فرد از مجازات های بالاترمانند ؛ اعدام، زندانی شدن و… در امان می‌ماند.
در مطلب زیر به طور کامل در مورد دیه و شرایط آن صحبت می کنیم. همچنین شما را در جهت انتخاب وکیل دیه راهنمایی خواهیم نمود. در صورتی که گرفتار مشکلی هستید که مجبور به پرداخت دیه شده اید و یا در موقعیتی هستید که می خواهید دیه دریافت نمایید. مشاوره با وکیل متخصص دیه راهگشای مشکل شما خواهد بود.

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

تعریف دیه

در تعریفی که قانونگذار در کتاب قانون آورده است، دیه عبارت است از مال معینی که برای مجازات افرادی که مرتکب جرمی به صورت عمدی و یا غیر عمدی شده اند معین شده است. میزان دیه مطابق با عرف و شرایط روز سنجیده می شود.
به عبارت ساده تر دیه تحت عنوان خون بها تعریف شده است و در صورتی از سوی دادگاه انتخاب می شود که یا جرم فرد به صورت غیر عمدی اتفاق افتاده باشد و یا حتی اگر به صورت عمدی نیز اتفاق افتاده است، اولیای دم یا همان افرادی که دیه را به ارث می برند درخواست دیه کرده باشند. در این صورت مجرم و خانواده وی موظف به پرداخت دیه می باشد.
محل رسیدگی به پرونده های دیه
هنگام شکایت و درخواست دیه کمک گرفتن از وکیل می تواند موجب سهولت امر و سرعت رسیدگی به درخواست شود. معمولاً رسیدگی به پرونده های دیه در دادسرا یا همان دادگاه کیفری صورت می گیرد؛چرا که در دادگاه کیفری نیاز به ارائه ی دادخواست و پرداخت هزینه به صورت جداگانه ندارد؛ ولی اگر فردی به دلیل عدم آگاهی کافی و عدم مشاوره و کمک گرفتن از وکیل متخصص در دادگاه حقوقی درخواست دیه نماید، موظف به تنظیم دادخواست و پرداخت هزینه به صورت جداگانه برای رسیدگی به پرونده خواهد شد.

مدارک لازم برای انحصار وراثت دیه عبارتند از : یک: شناسنامه و گواهی فوت متوفی، دو: سند ازدواج متوفی با وجود تاهل، سه: اصل و کپی شناسنامه کلیه وراث،چهار: استشهادیه.

مجازات های مشمول دیه

وکیل متخصص در زمینه دیه در صورتی می‌تواند از دادگاه مورد نظر تقاضای جایگزینی مجازات مجرم مربوطه از طریق دیه را کند که مرتکب جرم هایی از قبیل:
قتل شبه عمد : یعنی فرد مورد نظر در هنگام انجام آن قصد کشتن و به قتل رساندن طرف مقابل را نداشته است ولی منجر به کشته شدن فرد شده است. در قانون از آن تحت عنوان قتل شبه عمد یاد می کنند و مشمول دیه می شود.
فوت در جرائم رانندگی : تمامی حوادثی که از طریق جرائم رانندگی به وجود آمده است و به طریقی یا منجر به فوت شخص تصادفی شده است و یا منجر به آسیب رساندن به بخشی از بدن وی شده است که در این صورت مطابق قوانین وضع شده میزان دیه تعیین می گردد.

خسارت های مازاد بر دیه

در برخی موارد به دلیل شرایط پیش آمده فردی که مشمول دیه شده است ،علاوه بر دیه هزینه های بسیار زیادی را برای موارد درمانی، دارو، بیمارستانی و … متحمل شده است که در چنین مواردی می تواند با کمک وکیل دیه در مشهد از دادگاه مربوطه تقاضای خسارت های مازاد بر دیه را نماید.
اگرچه برخی از افراد قانون گذار در این مورد اختلاف نظر دارند ولی در صورتی که از سوی شخص ضرر دیده این درخواست اعلام شود موظف به رسیدگی هستند.

 

 ارش و تعیین دیه در پزشکی قانونی 

در تعریفی که برای ارش در کتاب قانون آمده است ، اینگونه بیان شده که ارش عبارت است از دیه ای که بر اساس نوع جرم و کیفیت جرم و همچنین تاثیر آن بر سلامت مجنی علیه و … مقدارش تعیین می گردد؛ تعیین این میزان مطابق با نظر کارشناس مربوطه انجام می شود. ولی در اکثر موارد تعیین خسارت وارد شده از طریق پزشکی قانونی صورت می گیرد.

لزوم مشاوره با وکیل دیه

تمامی مواردی که در قسمت بالا در مورد دیه ذکر شد، دارای اهمیت بسیاری هستند چرا که بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی و کمک نگرفتن از وکیلی متخصص در این زمینه متحمل ضررهای بسیاری شده اند.

پرونده های زیادی در دادگاه وجود دارد که خانواده ی مجرم یا خانواده ی شخصی که متحمل ضرر و زیان جانی یا مالی شده اند به دلیل عدم آگاهی و عدم مشاوره با وکیل متخصص دیه ،هم قادر به گرفتن حقشان به صورت کامل نشده اند و هم منجر به طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده شده اند.

 

وکیل حقوقی در مشهد

 

وکیل دیه در مشهد

موسسه حقوقی حق جویان در مشهد تجربه ای بسیار بالا و عالی در زمینه های مختلف حقوقی از جمله دیه دارد و پرونده های بسیاری را با سرانجامی خوش به پایان رسانده است.

کادر موسسه ما از مشاوران، کارشناسان و وکیل متبحر درمشهد تشکیل شده است که با نهایت تلاش و حداکثر انرژی به رسیدگی به پرونده های شما می پردازد . وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تمامی موارد حقوقی و کیفری با رعایت ریز ترین و اساسی ترین نکات موفقیت را برای پرونده های شما به ارمغان خوهد آورد.
موضوع دیه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و وکیل دیه در مشهد با تخصصی که دارد می تواند پرونده های مربوط به دیه را در کمترین زمان ممکن و با بیشترین بازدهی به سرانجام رساند.
شما می توانید برای مشاوره گرفتن و یافتن پاسخ پرسش خودتان با شماره درج شده در سایت ما تماس حاصل کرده و بعد از مشاوره گرفتن از کارشناسان ما با تعیین وقت قبلی به موسسه حقوقی ما درمشهد مراجعه نموده و در صورت تمایل ، رسیدگی به پرونده های خودتان را به وکیل متخصص دیه بسپارید.

سقط جنین

سقط جنین یعنی خروج قبل از موعد زمانی حمل یا جنین به‌نحوی که زنده به دنیا نیاید و یا قادر به زیستن نباشد.

کشتن جنین که در شکم مادر است تا قبل از تولد هر چند به صورت عمدی باشد و حتی اگر روح در جنین دمیده باشد، باعث قصاص نیست. اما دیه و تعزیر دارد.

اگر شخصی که مرتکب سقط جنین شود مادر باشد، فقط مادر باید دیه بپردازد و چون قاتل مادر است از این دیه چیزی به مادر ارث نمی رسد. همچنین اگر مادر مرتکب سقط جنین نوزاد خود شود بایستی به همسرش دیه بپردازد.

تماس 09156024004