معاملات نماینده بدون اجازه

وکیل حقوقی در مشهد

معاملات نماینده بدون اجازه

* سوالی که از “وکیل پایه یک دادگستری مشهد“وکیل حقوقی مشهد” مکرراً مورد سوال قرار می گیرد این است که آیا شخصی می تواند مالی که متعلق به دیگری است را بفروشد و نتیجه این معامله به چه نحو می باشد؟ و آیا اگر شخصی خارج از حدود اختیار خود و خارج از حدود اختیاری که موکل به او داده در یک معامله اقدام نماید از نظر” وکیل پایه یک دادگستری مشهد” و “مشاور حقوقی در مشهد” چه احکامی بر آن معامله بار می گردد؟

 

وکیل حقوقی در مشهد ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴

 

* اختیار معاملات ی که نماینده یک شخص خارج از حدود اختیارات خود منعقد می‌کند “غیر نافذ” می باشد. در صورت عدم اهلیت موکل در مورد وکالت داده شده اعمال حقوقی وکیل نیز غیر نافذ است.
بدان شرح که اگر کسی که وکالت داده آن را تایید کند این معامله “صحیح” می گردد و اگر آن را رد نماید آن معامله “باطل” می‌شود.

* طبق ماده ۳۲۳ قانون مدنی در صورت قبض مبیع فضولی( دریافت مالی که بدون اذن مالک) فروخته شده است توسط مشتری، بایع و مشتری هر دو غاصب یا در حکم غاصب محسوب می شوند، و در مقابل مالک، مطلقاً ضامن عین و منافع مستوفات و غیر مستوفات مبیع هستند.

*اما مطابق ماده ۳۲۴ و ۳۲۵ قانون مدنی در رابطه بایع (فروشنده) و مشتری، علم و جهل مشتری موثر است.، زیرا اگر مشتری از عهده مسئولیت در مقابل بایع برآید، مشتری عالم به فضولی بودن بیع، فقط بابت ثمن (پول) حق رجوع به بایع فضولی را دارد ولی مشتری جاهل بابت ثمن‌ و کلیه غرامات حق رجوع به بایع را دارد.

 

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

 

* مسوولیت مدیر فضولی در قراردادی که به نام خود منعقد می‌کند، در مقابل طرف معامله شخصا موظف به ایفای تعهد است و می تواند بعداً بابت مبلغ پرداختی به مالک رجوع کند.

* مشتری عالم به فضولی بودن بیع فقط به میزان ثمن (پول) می تواند به بایع رجوع کند. ولی مشتری جاهل به فضولی بودن بیع می‌تواند ثمن‌ و کلیه غرامات شامل اختلاف ثمن با قیمت و نیز اجرت المثل منافع را از بایع مطالبه کند.

 

وکیل حقوقی در مشهد ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴

 

*آشنایی با چند اصطلاح >>>
+بیع: معامله ای که در آن کالایی با عوضی معلوم، اعم از کالا یا وجه نقد مبادله می‌گردد.

+ بایع :فروشنده

+مبیع :آنچه مورد بیع واقع می‌شود (در مقابل ثمن‌ که قیمت و بها و ارزش مبیع است)

+ثمن‌ :بهای کالای مورد معامله

+بیع فضولی :فروختن ملک و مال دیگری بدون استرضای وی

+اثر بیع : تبدیل در مالکیت ( مشتری مالک نمائات و منافع آن و بایع مالک ثمن می شود) به نحوی که می‌توانند هرگونه تصرفی در آن داشته باشد( قاعده تسلیط)

 

وکیل حقوقی در مشهد ۰۹۱۵۳۱۰۴۰۰۴

 

قبل از هرگونه انجام معاملات از قبیل: املاک، ماشین، باغ ، ویلا، با “وکیل پایه یک” و “وکیل حقوقی مشهد” مشاوره انجام دهید و از اختلافات و مشکلات حقوقی و قضایی در آینده جلوگیری نمایید، شماره تلفن “وکیل مشاوره حقوقی در مشهد” ٠٩١۵٣١٠۴٠٠۴

2 دیدگاه دربارهٔ «معاملات نماینده بدون اجازه»

  1. بازتاب: وکیل املاک در مشهد - 09153104004 - وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

  2. بازتاب: وکیل قرارداد در مشهد - 09153104004 - وکیل خوب حقوقی در مشهد

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

تماس 09156024004