دیه در سال ۱۴۰۲

دیه در سال ۱۴۰۲

دیه در سال ۱۴۰۲

دیه از نظر شرع چیست؟

دیه، دیه یا خون‌بها از قوانین اسلام است و بر اساس تعاریف فقهی، مال یا پولی است که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو به کسی که صدمه دیده‌است یا به بازماندگان او پرداخت می‌شود. در تعریف حقوقی دیه کیفر نقدی است که از مجرم به نفع مجنی‌علیه یا قائم مقام او گرفته شود. میزان دیه از سوی شارع (دادگاه) برای جنایت تعیین شده‌است. دیه، مالی است که در شرع ، برای جنایت غیر عمدی بر نفس ، عضو یا منفعت یا جنایت عمدی ، در مواردی که به هر جهتی قصاص امکان ندارد ، مقرر شده است. نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲ ، در ماه های غیر حرام یا عادی ، ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه های حرام ، معادل ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می باشد. نحوه تعیین دیه سال ۱۴۰۲ ، توسط رئیس قوه قضاییه می باشد. میزان دیه در دین اسلام برای مرد و زن مسلمان و مردان و زنان سایر دین‌های آسمانی متفاوت است. چهار ماه قمری ذی القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب ماه‌های حرام هستند. در این چهار ماه -به‌جز برای دفاع- جنگ کنار گذاشته می‌شود و دیه افزایش و این افزایش صرفاً نسبت به دیه فوت است و نسبت به دیه اعضای بدن همان هست که شرع تعیین نموده و شامل تغلیظ دیه حتی اگر چندین برابر دیه فوت باشد نمی‌گردد.

دیه در سال ۱۴۰۲

مبلغ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲ ، مهم و ضروری است برای اینکه اولا ، دیه سایر اعضای بدن ، بر مبنای آن ، محاسبه می گردد و ثانیا ، محکوم به پرداخت دیه یا مسئول پرداخت، باید ، مبلغ دیه را به نرخ روز یا همان یوم الادا بپردازد ، حتی اگر سال محکومیت ، با سال پرداخت متفاوت باشد.

بهترین وکیل دیه

بر اساس مبلغ دیه سال ۱۴۰۲ ، دیه کامل انسان در این سال ، ۹۰۰ میلیون تومان ( ۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ) می باشد ؛ یعنی ، در صورتی که شخصی ، محکوم به پرداخت دیه ای معادل دیه کامل انسان بشود ، باید مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان ، دیه بپردازد که این مبلغ ، برای ماه های عادی ، یعنی ماه های غیر حرام می باشد .
همچنین ، طبق قواعد کلی ، دیه در ماه های حرام ، به میزان مشخصی ، تغلیظ شده و افزایش می یابد که مبلغ تغلیظ دیه در ماه های حرام ، معادل یک سوم دیه کامل انسان می باشد . از آن جهت که یک سوم دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲ ( که ۹۰۰ میلیون تومان تعیین شده است ) ، معادل ۳۰۰ میلیون تومان می شود ، در ماه های حرام ، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان ( ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ) به نرخ دیه کامل انسان در ماه های عادی ، افزوده خواهد شد که معادل ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می شود .

بهترین وکیل دیه در مشهد

سلامتی جسم و جان افراد ، در جامعه ، از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و قانون گذار نیز به این موضوع ، اهمیت داده است . به همین دلیل ، در صورتی که جنایتی ، علیه جان افراد انجام شود و یا سلامتی اعضای آن ها را دچار آسیب کند ، فرد مرتکب ، بر اساس قانون مجازات اسلامی ، موظف به پرداخت دیه جنایت و آسیب وارده می باشد .
دیه ، باید به زیان دیده از جرم یا اولیای دم او بپردازد. همه ساله ، با توجه به نرخ تورم و شاخص اعلام شده توسط بانک مرکزی ، نرخ دیه آن سال، توسط رئیس قوه قضاییه تعیین می گردد که سال ۱۴۰۲ نیز از این موضوع ، مستثنی نیست و نرخ و میزان دیه کامل انسان در این سال نیز، مبلغ مشخصی بوده که مبلغ دیه اعضا نیز بر اساس آن ، محاسبه می شود.

نحوه محاسبه چند درصد دیه

نحوه محاسبه چند درصد دیه چگونه خواهد بود؟
برای محاسبه چند درصد دیه ، لازم است تا نرخ دیه در هر سال را در ماه های غیر حرام بدانیم. ضرورت این موضوع ، از این جهت می باشد که چند درصد دیه ، با در نظر گرفتن دیه کامل هر سال ، محاسبه می شود . به عنوان مثال ، چنانچه قاضی ، در سال ۱۴۰۲ ، بابت جراحتی به ده درصد دیه کامل رای دهد ، این ده درصد ، با در نظر گرفتن نرخ دیه کامل انسان ۱۴۰۲ ، محاسبه خواهد شد. دیه کامل انسان ۱۴۰۲ ، ۹۰۰ میلیون است و ده درصد آن ، ۹۰ میلیون تومان خواهد شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نرخ دیه در سال ۱۴۰۲، کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی مشهدوکیل نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی  به سوالات شما عزیزان پیرامون نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ پاسخ دهند.